Forskning viser, at lærere oplever at få mest ud af deres teamsamarbejde, hvis det bliver brugt til at udvikle undervisningen. Det er dog langt fra altid tilfælde, viser ny rapport.
Foto: alvarez/istock.com
Ny rapport: Læreres teamsamarbejde bør rykke tættere på undervisningen
Danske lærere er med i mange teams og holder mange møder, men mødetiden bliver kun i ringe grad brugt på at udvikle undervisningen og den pædagogiske praksis, viser en ny rapport. Det skader lærernes egen professionelle læring og den undervisning, som eleverne møder.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Team og teamsamarbejde fylder en del på de danske folkeskoler. Hvis man skulle være i tvivl, får man syn for sagn i en ny rapport fra Eva, Danmarks Evalueringsinstitut. Knap 2.000 lærere besvarede et spørgeskema om deres teamsamarbejde, og af dem havde 43 procent deltaget i fire-fem team. 29 procent af de adspurgte havde deltaget i seks-syv team, og 14 procent havde deltaget i otte team eller flere. Kun 12 procent af lærerne havde deltaget i færre end fire team.
Det er meget tid brugt sammen med sine team, og ikke alle lærere føler, at den tid er givet godt ud. Men lærere, som organiserer deres teamsamarbejder som professionelle læringsfællesskaber, oplever at få større udbytte af tiden, fortæller Mikkel Bergqvist, som er chefkonsulent i Eva og projektleder på undersøgelsen.
Prisvinder: Lærerne skal involveres i hvordan læringsfællesskaber omsættes i praksis
"Forskning viser, og vores undersøgelse bekræfter, at hvis teamet arbejder tæt sammen om undervisningen ud fra tanken om i professionelle læringsfællesskaber, for får lærere mere ud af teamsamarbejdet. Lærerne føler simpelthen at de lærer noget, at de udvikler deres faglighed. Forskningen viser også at hvis lærerne arbejder mere som professionelle læringsfællesskaber kan det have en positiv betydning for elevernes læring" fortæller Mikkel Bergqvist til folkeskolen.dk
Teamsamarbejdet rykker tæt på undervisningen
Teamsamarbejde er ikke automatisk det samme som professionelle læringsfællesskaber (PLF). Professionelle læringsfællesskaber er i Eva's rapport defineret som en måde at samarbejde på, der understøtter lærernes fælles arbejde med at udvikle undervisningen og den pædagogiske praksis. I det professionelle læringsfællesskab er samarbejdet kendetegnet ved en deprivatiseret og kollektiv praksis, hvor man løbende inddrager professionelle erfaringer og forskningsinspireret viden.
Forskning: Myten om den privatpraktiserende lærer 'bustet'
"Det helt centrale er, at teamsamarbejdet rykker tættere på undervisningen, når man arbejder som et professionelt læringsfællesskab. Man bliver dygtigere til at prioritere tid, hvor man helt konkret drøfter undervisningen".
Fire teamtyper undersøgt
Eva's undersøgelse har kigget nærmere på klasse- fag-, årgangs- og afdelingsteams og forsøgt at kortlægge i hvor høj grad de forskellige teamtyper samarbejder som professionelle læringsfællesskaber. De er kommet frem til, at det især er klasse- og fagteas, der bruger tid på i fællesskab at udvikle deres undervisning, men at de to typer team har hver deres fokus.
Dreamteam er fælles om undervisningen
"Vi ser at fagteamet bruger meget til på at udvikle indholdet i undervisningen, mens klasseteamet omvendt bruger mest tid på at tale om sociale og adfærdsmæssige udfordringer", fortæller Mikkel Bergqvist. "Det betyder ikke, at klasseteamet ikke er - eller kan blive - et professionelt læringsfællesskab. Hvis man for eksempel i klasseteamet drøfter, hvad man kan stille op i den meget larmende klasse - man kan måske have et fælles fokus på klasseledelse i en periode - så er det også en del af det at være et læringsfællesskab. Altså at få elementer i læringsmiljøet og det sociale i for eksempel en klasse til at fungere".
Kommuner ønsker flere professionelle læringsfællesskaber
Eva har ikke tal for hvor mange kommuner eller skoler som ønsker at styrke PLF-arbejdet, men deres fornemmelse er at det er en stigende tendens, siger Mikkel Bergqvist.
"Men vi ved også fra forskningen, at det kan være svært for team at arbejde så tæt sammen om den konkrete undervisning, fordi der er så mange praktiske ting, man også skal håndtere og aftale" siger han.
Guide til en leder, der vil gå forrest
Læs mere
Eva.dk: Professionelle læringsfællesskaber