Foto: Simon Jeppesen

Lærerne går tidligt på pension

I løbet af ti år vil en tredjedel af lærerne gå på pension. Lærerne vil ikke blive meget længere, end til de er 60 år

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv om pensionsalderen i Danmark lige nu er 65 år, så vælger de fleste lærere at trække sig tilbage tidligere. Kun syv procent af lærerne er i dag over 61 år. Ser man på gymnasielærerne, er 18 procent fortsat aktive, selv om de er fyldt 61 år. I gennemsnit trækker danskerne sig tilbage, når de er omkring 63 år.

Formand for pædagogisk udvalg i DLF Dorte Lange mener, at man skal være meget opmærksom på udviklingen.

»Det er uheldigt, hvis det er udtryk for, at lærerne vil hurtigt væk, fordi der ikke er godt at være i skolen. Det er vigtigt at tage tallene alvorligt. Det gælder for tillidsrepræsentanterne om at være opmærksom på og få videreformidlet, hvordan de psykiske forhold er på stedet«, siger hun.

Ifølge en undersøgelse fra FTF siger hver fjerde folkeskolelærer over 50 år, at hun vil gå som 60-årig. 40 procent vil gå, når de fylder 62 år.

Dorte Lange peger dog på, at mange lærere har ting, de ønsker at lave uden for skolen. Hvis det er det, der er årsagen til, at de vælger at gå, er det en anden sag.

Et stressende arbejdsliv og manglende anerkendelse fylder meget, når lærerne går tidligt, mener professor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning ved Aalborg Universitet Henning Jørgensen.

»Lærerne figurerer hele tiden i centrum af den offentlige diskussion, hvor der er en mangel på anerkendelse. Derfor føler lærerne sig ikke værdsat. Det betyder, at lysten til at blive daler, samtidig med at attraktiviteten af pensionering og efterløn stiger«, siger Henning Jørgensen.

Derudover mener han ikke, at der bliver gjort nok for at gøre det attraktivt for lærerne at blive. De kollektive seniorordninger med aldersreduktion og seniordage batter ikke. Lederen skal tage en individuel snak med den enkelte, anerkende vedkommendes evner og lægge fælles planer for fremtiden.

»Den individuelle dialog med den ansatte bliver kun alt for sjældent taget, og så ender det med at blive en familiebeslutning. Arbejdsgiverne løber fra ansvaret«, siger Henning Jørgensen.

Nødvendighed styrer seniorinitiativerne på skolerne, mener skoleledernes formand Anders Balle. Han er enig med Henning Jørgensen i, at seniorinitiativer i øjeblikket ikke fylder meget. Men han mener, at skolelederne tager ansvaret alvorligt. Ifølge Anders Balle snakker alle skoleledere om tilbagetrækning med de ældre lærere ved MUS-samtalen.

»Skolelederne tænker på seniorinitiativer, hvis de begynder at mærke behov på egen skole. Det er klart, at går der unge lærere arbejdsløse, så kan man lige så godt få dem i gang«, siger Anders Balle. |