Læringsmål, elevprodukter og progression er synlig overalt i klasselokalet, hvor Kasper Johansen er classroom teacher.Foto: Privat
Dansk lærer i New Zealand: Sindssygt effektiv undervisning
I klasseværelserne på Hunterville School hænger laminerede ark med læringsmål – også begrebet WALT, der betyder We Are Learning To… Danske Kasper Johansen beretter fra sit klasselokale 18.000 kilometer fra Danmark.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
For et års tid siden tog Kasper Johansen, souschef på Skolen på Islands Brygge i København, sammen med sin kone og sine to drenge, en meget stor beslutning. De ville prøve noget helt andet, søgte orlov fra jobbene, udlejede deres lejlighed og fløj omtrent så langt væk, som man kan komme, nemlig til New Zealand.
Nu bor de i den lille landsby Hunterville i et tyndt befolket landområde omgivet af smuk vild natur på Nordøen af New Zealand. Og Kasper Johansen har fået godkendt sin danske læreruddannelse og arbejder som classroom teacher - det vil sige klassens eneste lærer, der dækker alle fag - i en Year 4+5-klasse (svarende til dansk 3.-4. klasse) på Hunterville School.
"Jeg oplever noget sindssygt effektiv undervisning, og mine egne drenge på 8 og 11 år er også vilde med det", fortæller Kasper Johansen på en Skype-forbindelse fra sit klasseværelse på skolen i Hunterville.
Men om den undervisning, Kasper Johansen er blevet introduceret til at skulle gennemføre i Hunterville er Hattie-inspireret Synlig Læring ved han ikke:
"Alle kender selvfølgelig Hattie som en internationalt anerkendt forsker. Men for eksempel Viviane Robinson taler man ikke om", fortæller Kasper Johansen. Viviane Robinson er newzealandsk professor i skoleledelse, der flere gange har været i Danmark, nogle gange sammen med Hattie.
Men synlig, det er læringen og læringsmålene på skolen i Hunterville. Overalt på væggene og på 'tørresnore' hænger elevprodukter, laminerede ark med læringsmål og ark, hvor eleverne flytter små klistermærker med deres foto, afhængig af hvor dybt, der er nået i deres læring af enten et fagligt emne eller et livskundskabsemne. Men især fremhæver Kasper Johansen "WALT", som står for We Are Learning To, som er tydelige læringsmål i børnesprog.
"Vægten ligger på læsning, skrivning og matematik, og alt er meget systematisk og effektivt. Hvert halve år får forældrene besked om, hvordan deres barn ligger i forhold til, hvor man almindeligvis ligger på det givne tidspunkt. Der er ro, disciplin og fokus på læring, og man skifter hele tiden - 15 minutter med ét og så 15 minutter noget andet og rigtig meget holddeling", fortæller Kasper Johansen og synes, at selvom konkurrence kan være godt, er der for meget konkurrence i de newzealandske klasser i forhold til, hvad han synes, godt er.
Annonce:
Som classroom teacher er han i princippet sammen med eleverne fra kl. 9 til 15 hver dag. Der er dog et par lange pauser og ofte større arrangementer på tværs af klasser eller skoler - teaterforestillinger, samlinger, turneringer mod naboskoler med videre. Og han har også mulighed for ind i mellem at lave noget forberedelses- eller rettearbejde, mens elever arbejder. Og så nyder han, at han som klassens eneste lærer selv kan tilrettelægge hele dagen.