"Jeg er bare blevet bekræftet i, at jeg har valgt den helt rigtige profession, også selv om jeg kun har været der i to uger", siger nyuddannet lærer Signe Kaulberg.

Ny lærer har kun tysk: God måde at finde sin lærerrolle på

Tysk er det eneste fag på Signe Kaulbergs skema dette skoleår. Foruden faget har hun også et par inklusionstimer, og så er hun nyuddannet og er netop begyndt i sit første job som lærer.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tysk i flere klasser på 5., 7. og 8. klassetrin. Det er hverdagen for Signe Kaulberg, som har arbejdet som lærer på Pilegårdsskolen i Tårnby siden sommerferien.

Da hun kom til jobsamtale, troede hun, at hun havde søgt en stilling, hvor hun både skulle undervise i dansk og tysk, men til samtalen fandt hun ud af, at stillingen betød, at hun kun skulle undervise i tysk.

"Jeg tænkte, at det ville være en stor mundfuld. Men det er faktisk ret rart, når man kommer ud som grøn lærer, at man starter med at være faglærer. Man kan lande som lærer og finde sig selv i den rolle. Der er plads til at lære skolen at kende, kolleger og elever, og så kan man senere tage det store ansvar, som det er at være klasselærer", siger Signe Kaulberg.

Nye lærere får det nemmere 

Praktik åbende døren for fast job

Pilegårdskolen er ikke helt ny for Signe Kaulberg. Hun var i praktik på skolen i november måned sidste år.

"Jeg havde en god oplevelse og havde et indtryk af en velfungerende skole og dygtige lærere. Så jeg søgte en stilling, som jeg blev gjort opmærksom på af min praktiklærer. Han anbefalede mig også til stillingen, og så var jeg så heldig at få jobbet".

Lærerkreds og kommune har i Tårnby indgået en aftale om en lærerstartsordning, der betyder, at Signe Kaulberg har færre undervisningstimer end erfarne kolleger, og hun har også hun en mentor tilknyttet.

Det gør, at hun altid føler, at hun kan spørge om hjælp. Men en af de ting, som hun allerbedst kan lide ved lærerarbejdet er, at man har meget stor selvbestemmelse, og kun behøver at spørge andre, når man er i tvivl om beslutninger.

"Det er undervurderet, hvor grundlæggende meget frihed, man har som lærer. Der er ingen, der kigger mig over skulderen, når jeg står i klassen og underviser, og når jeg lægger min undervisningsplan. Man er sin egen chef som lærer, og det kan jeg rigtig godt lide. Man skal selvfølgelig kunne administrere den frihed. Jeg tror, der findes meget få jobs, hvor man har så meget frihed, som man har som lærer", siger Signe Kaulberg og uddyber:

"Der er så kort fra ord til handling som lærer, hvis jeg vågner og hører noget i radioen om Tyskland, så kan jeg med det samme bringe det ind i undervisningen".

Mange nye lærere vil ikke folkeskolen 

Prioriterer relationsarbejdet 

En af udfordringerne ved at være faglærer i tysk er, at hun i løbet af de første to uger har mødt mange klasser og en del elever.

"Det stiller store krav til relationsarbejdet, når man har så mange elever og så mange klasser. Tysk er et lille fag, og jeg har ikke eleverne i andre fag, så man kan blive ugens gæst. Derfor er det vigtigt at prioritere relationsarbejdet. Min strategi er, at jeg vil starte med at lære dem at kende og få dem til at føle, jeg gerne vil dem. Så må det fagfaglige kommer bagefter. Jeg skaber et fundament i forhold til tryghed og relationer, så skal de nok lærere tysk bagefter".

Sådan kan du passe på de nye lærere 

Fordele ved at være faglærer i tysk

Men der er også mange fordele ved at være ren faglærer i tysk som nyuddannet.

"På den skole, hvor jeg er, kan man både vælge fransk og tysk.  Det vil sige, at jeg har meget små hold, fordi skolen ikke blander hold på tværs af klasser. Mit største hold er på 16 elever. Det er et privilegium, som jeg ikke ville have, hvis jeg havde andre fag. På den måde bliver det en enormt tryg start for mig. Jeg har meget mere tid til den enkelte elev".

En anden god ting er, at tyskundervisningen betyder, at hun har gode betingelser for forberedelsen.

"Jeg kører parallelle forløb i klasserne, så jeg føler, jeg har dobbelt så meget forberedelsestid. Jeg kan prøve noget af i en klasse, og så reflektere over det og tilpasse det, inden jeg skal have den anden klasse. Så jeg tror, jeg ender med at have gode forløb, som kan genbruges", siger hun.

Efter to uger som tysklærer er hun ikke i tvivl om, at hun valgt det rigtige fag.

"Det har været det fedeste i hele verden. Jeg er bare blevet bekræftet i, at jeg har valgt den helt rigtige profession, også selv om jeg kun har været der i to uger. Jeg har vidst, jeg gerne ville være lærer, men jeg har oplevet mange op- og nedture på uddannelsen. Min motivation har været dalende. Mest af alt fordi der er for få undervisningstimer og for lidt praktik".

"Det har været så fedt at komme ud og bliver bekræftet i, at jeg har valgt rigtigt".