Husker du spanskrøret fra din lærergerning? Skriv dine lærererindringer ned, og aflever dem til dit lokale arkiv

Skriv dig selv ind i historiebøgerne

Hvad har gjort indtryk på dig som lærer? I anledning af 200-året for retten og pligten til at modtage undervisning efterlyser historikere lærernes egne erindringer. Det kan være alt fra oplevelser fra sidste år, til hvordan ’rundkredspædagogikken’ blev oplevet i 1970’erne

Offentliggjort

Lærererindringer

Lærer for livet er et formidlingsprojekt, der i anledning afskolejubilæet i 2014 sætter fokus på lærernes skiftende roller ogcentrale betydning for skolens udvikling. Som led i Lærer for livetopfordres alle nuværende og forhenværende lærere i Danmark til atskrive erindringer fra deres lærerliv. Erindringerne samles ogbevares af en række lokalarkiver. Blandt de indkomne erindringernominerer lokalarkiverne et antal frem til 1. oktober 2014.Efterfølgende kåres de bedste erindringer som en del afkulminationen på 200 års-jubilæet for vedtagelsen af skolelovene i1814. Vinderen modtager samtlige fem bind af DanskSkolehistorie.

Læs mere om Lærer for livet på skole200.dk/lfl

Arkiver står for indsamlingen

Disse arkiver deltager i indsamlingen. Hvis dit lokale arkivikke står på listen, kan du indlevere dine erindringer til detnærmeste arkiv:

Faxe Kommunes Arkiver

Frederikshavn Stadsarkiv

Gentofte Lokalhistoriske Arkiv

Greve Museum og Lokalarkiv

Københavns Stadsarkiv

Lejre Arkiverne

Norddjurs Kommunes Arkiv og Grenaa egnsarkiv

Nordjyllands Kystmuseums arkiver

Odense Stadsarkiv

Struer Museum og Arkiv

Thisted Lokalhistoriske Arkiv

Vejle Stadsarkiv

Aarhus Stadsarkiv

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi vil rigtig gerne høre om skolen på godt og ondt". Sådan lyder opfordringen fra Anne Katrine Gjerløff, der er historiker og projektleder for Skole i 200 år. Hun efterlyser, at landets nuværende og pensionerede lærere skriver deres erindringer ned som led i projektet Lærer for livet.

Anne Katrine Gjerløff har tre grunde til, at man som lærer skal nedfælde sine erindringer. For det første for ens egen skyld - det er godt at få sat ord på, hvordan det er eller var at være lærer. Hvad var det vigtigste, mest fantastiske eller kedeligste? For det andet sætter 200 års-jubilæet fokus på lærerne og deres hverdagsliv. For det tredje skal erindringerne være med til at sikre fremtidens historieskrivning.

"Vi har mange officielle dokumenter, om hvad der er sket, fx med skolereformen, men der står ikke noget om hverdagen. Vi kommer til at mangle, at almindelige lærere skriver deres erindringer ned om hverdagen og gemmer det".

Anne Katrine Gjerløff ved som historiker, hvor vigtigt det er med almindelige menneskers øjenvidneberetninger. Hun været med til at skrive bind 3 og 4 af Dansk skolehistorie, og hun har arbejdet på at få individuelle menneskers stemmer med i den store historie. I København blev der indsamlet mange erindringer i 1960'erne, og det er en stor guldgrube i dag, når barndommen i starten at 1900-tallet skal studeres. 

Skolen er også kulturhistorie

Oplevelser med rundkredspædagogikken

Der er frit slag for temaet i lærernes erindringer. Hvis man gerne vil skrive, men ikke helt ved, hvad man skal skrive om, så er historikerens råd, at man skal skrive om ting eller oplevelser, som man virkelig husker, fordi det har gjort en forskel. Hvis det er inspirationen, det kniber med, så er der hjælp at hente via link til højre.

Lærer for livet: "Jeg var praktiserende lærer, samtidig med at jeg studerede"

"Jeg vil gerne høre fra pensionerede lærere om fx den udskældte rundkredspædagogik. Eller hvad var det der skete i 1960-70-80'erne? Disse år er blevet sat som et skræmmebillede, men hvordan opfattede lærerne forandringerne?", fortæller Anne Katrine Gjerløff. Hun har læst flere beretninger om årene fra elever, men de kan kun berette om forandringerne i deres skoletid. Lærerne har derimod oplevet det lange stræk. Men erindringer behøver ikke kun at handle om, hvad der skete for 50 år siden.

"Det er også interessant at høre om lærernes syn på sig selv og deres arbejde i dag, fordi der er en stor diskussion om, hvad lærerrollen er i dag", siger Anne Katrine Gjerløff. Én ting behøver lærerne dog ikke spekulere over:

"Lad være med at tænke på, hvad historikerne vil have om ti år, men hvad der har gjort indtryk på dig".

Skolen fejrer rund fødselsdag

Læs mere

Læs mere om indsamlingen her 

Inspiration og gode råd tilerindringsskrivning