Hankøn ingen hindring
Mænd er en mangelvare på mange skoler, så søger du et job er hankøn ingen hindring.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det gælder om at fokusere på det positive, hvis man er på jagt efter et job, og kan der skrives et d efter man er her en god nyhed:
Lærere af hankøn er i underskud på mange skoler rundt omkring i landet. Dermed er der gode udsigter til, at ansøgninger med en maskulin underskrift kommer højt op i bunken, når der skal ansættes nye undervisere.
»Vi går altid efter den mest kvalificerede, men det er klart, at vi er opmærksomme på ansøgernes køn«, siger Gunnar Jensen.
Han er skoleleder på Bredebro Skole i Sønderjylland, der har 28 kvinder og en mand i lærerkollegiet.
»Heldigvis er vi to mandlige ledere, der også underviser, og vi trækker desuden på tre løse vikarer af hankøn. Der er også en mand blandt vores pædagoger, men der er under alle omstændigheder langt flest kvinder i personalet, hvilket absolut ikke er noget, vi har stræbt efter«, siger Gunnar Jensen.
Kønsfordelingen er blevet ekstra skæv, fordi en række mandlige lærere er gået på pension eller efterløn, og fordi skolen ikke har kunnet ansætte nye lærere på grund af besparelser på kommunens skolevæsen.
Desuden er der generelt flest lærere af hunkøn.
»Jeg tror ikke på, at mændene ikke søger ansættelse på skoler langt fra uddannelsesstederne, eller at de helst vil arbejde på store byskoler, men når der år efter år bliver uddannet flest kvindelige lærere, kan der opstå situationer, hvor der er stor forskel på kønsfordelingen på en skole«, siger Gunnar Jensen.
Uanset om man taler med forskere eller skolefolk, er der langt fra enighed om den betydning, som en skæv kønsfordeling blandt lærere bliver tillagt.
Nogle mener, at det er meget afgørende ikke mindst for drengene, at de har nogle mandlige lærere, som de kan bruge som rollemodeller, og at det er vigtigt, at skolen bliver mindre feminin. Andre, som Gunnar Jensen, synes køn ikke betyder så meget. Det afgørende er, at skolen er bevidst om, at der er flere af det ene end det andet køn. Skoleledelse og lærere kan kompensere for forskellen mellem kønnene i tilrettelæggelsen af undervisningen.
Langt de fleste mener dog, at det ville være godt med en bedre balance mellem testosteron og østrogen i folkeskolen.
Budskaber til mænd:
*Hvis du står for at vælge uddannelse, og kunne tænke dig at blive lærer, skal du ikke lade dig skræmme af, at der i øjeblikket er en del lærere, der går fra endt uddannelse til ledighed. Får du en ok eksamen, er der gode chancer for at komme i betragtning til de job, der bliver slået op.
*Hvis du går på læreruddannelsen, og hører til den gruppe af studerende, der af den ene eller anden grund overvejer at springe fra, bør du være lidt mere sej. Der er brug for dig i folkeskolen, og der er udsigt til, at du i fremtiden får mange søde kolleger af det modsatte køn.
*Er du ledig, gælder det om at søge bredt og blive ved med at søge. Du er kønsligt godt placeret i feltet, når der bliver opslået job.