Et
arbejdsliv er langt. Lise Krage
er 52 år og blev uddannet lærer i 2001. Efter mange år på samme skole, syntes
hun, at motivationen til lærerfaget dalede.
Hun mærkede en spirende lyst til,
at der skulle ske noget nyt.
”Jeg
startede med at tage orlov fra mit faste job og fik et vikariat på en mindre
skole. Målet var at se, om det at komme på en landsbyskole kunne give mig ny
motivation til lærerfaget. Jeg fik ny motivation, men det var ikke nok. Der var
noget andet, der brændte indeni”, siger hun.
Sideløbende
med sit arbejde som lærer har Lise Krage flere
gange været med til at styre indretningsprojekter på skoler og i institutioner.
”Jeg
har været optaget af rum og rums betydning for trivsel og
læring. Det har været for børn og unge, men det har også været for
personalegruppen. Jeg er optaget af, hvordan rum
kan afspejle den pædagogiske og didaktiske intention, og i hvordan rum kan
forme adfærd. Gode
indrettede rum giver også et godt arbejdsmiljø".
En
'modig' opsigelse
Efter
mange tanker og snakke med familien tog hun beslutningen og skrev en mail til
sin skoleleder.
”Jeg
kunne godt tænke mig at bruge mine lærerkompetencer på en anden måde, så jeg
tog springet og sagde op. For første gang i mit voksenliv gik jeg med min
mavefornemmelse”, siger Lise Krage.
”Det
ville helt klart have været tryggest at lade være. Lærerverdenen er spændende,
alsidig og fyldt med gode kolleger og børn. Der
er en god løn, der er fleksibilitet, og er ens børn
syge, kan man blive hjemme”.
Mange
har sagt til hende, at hun er modig, fordi hun tør.
”Men
jeg var nødt til det. Min alder er en fordel. Mine
børn er blevet større og kræver ikke så megen af min tid længere, og jeg har stadig mange år tilbage på arbejdsmarkedet. Så
nu er jeg arbejdssøgende”, siger hun og indrømmer, at det sidste halve år har
været en rejse.
”Det
var en helt vild følelse at sige op. Min familie bakker mig op, for det koster
noget. Nu har jeg brug for et halvt år til at finde ud af, hvad jeg kan og søge
stillinger på fuld tid. Man kan godt søge stillinger ved siden af et job, det
gjorde jeg også, men men kan ikke dedikere sig fuldt, før man står uden et
job”.
Konverter
lærerkompetencer
Det
er tre måneder siden, Lise Krage havde sidste arbejdsdag på skolen. Hun har
endnu ikke fundet et nyt job.
”Jeg
afskriver ikke at vende tilbage til skolen. Det har været givende år, og der er et kæmpe engagement på min
gamle arbejdsplads. Men jeg må fjerne mig
lidt fra den. På den måde bliver det et aktivt valg, hvis jeg vender tilbage”.
En
anden ting, som er gået op for hende, er, at hun faktisk har tjent meget godt
som lærer.
”Der
er en myte om, at vi er dårligt lønnede. Det er vi absolut ikke. Men det holder
mig ikke tilbage. Jeg er ligeglad med, at jeg kommer til at tjene det halve for
en stund”.
Lise
Krage har deltaget i flere kurser fra Lærernes a-kasse for at blive bedre
rustet til at finde et nyt job. Blandt andet kurset ”Veje ud af lærerjobbet”.
Her er hun blevet mere bevidst om, hvordan hun kan konvertere lærerkompetencer
til andre fag.
”Jeg
har en kæmpe kompetencekompleksitet. Jeg kan styre
og koordinere. Jeg kan samarbejde, være formidlende, have mange
bolde i luften, tænke kreativt, være enormt modtagerbevidst og fleksibel. Hvis
man først folder planlægningen af en projektuge ud, så har du faktisk diverse projektlederkompetencer”, forklarer Lise Krage.
Klar
til nye udfordringer
Hun
bliver langsomt mere og mere bevidst om at beskrive sine lærerkompetencer og oversætte dem, så de dækker de kompetencer, som
arbejdsgiverne søger uden for branchen.
”Det
har været fedt at få ejerskab over det. Jeg bliver bedre og bedre til at få
skåret mine ansøgninger til. I stedet for at lave et brutto CV, hvor jeg har
været på to skoler, så laver jeg nu et kompetence-CV. Det er kun vokset, siden
jeg gik i gang”.
Ind
til videre har Lise Krage besluttet, at hun giver jobsøgningen et halvt år,
hvor hun søger bredt. Det behøver ikke handle om indretning af institutioner og
skoler, selv om det på mange måder ville være hendes drømmejob.
Måske kan det
også ende med, at hun forsøger sig som selvstændig.
”Jeg
ved ikke, hvad resultatet er derude, om der er en stilling på et museum eller et firma. Jeg synes bare, at jeg kan alt muligt, som
jeg gerne vil bringe i spil i en anden kontekst end den kendte”.