Illustration: Pernille Mühlbach
Bliv interessant på Google
Hvad dukker der op, når man googler dit navn? Hvis du er jobsøgende, er det en god idé at sørge for, at Google fremhæver en masse spændende ting om dig, råder specialist i markedsføring på sociale medier.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En oversigt over dimitterede lærerstuderende, en deltagerliste fra et motionsløb eller et referat fra boligforeningen. Ikke alt er lige interessant for arbejdsgivere at klikke sig ind på, når de googler deres udvalgte jobansøgere - for det gør de, understreger Thomas Bigum, som er ekspert i markedsføring på sociale medier. Derfor skal du fodre Google med interessante, faglige ting, råder han - og det er nemmere, end man måske lige tror.
Debattér med dit fulde navn
Opret debatprofiler i dit fulde navn på alle de relevante steder, du kan opspore. Det kan være Facebook-grupper om dine fag, en profil på folkeskolen.dk eller sider om interesser, du gerne vil fremhæve.
»Dine profiler sender et signal om, at du er fagligt aktiv. Du kan godt lægge et par brødkrummer ud ved at kommentere på siderne - men du kan også bare fortælle, at du læser med på siderne«.
Gør din Facebook-profil jobattraktiv
Sørg for lækker LinkedIn-profil
Gå din LinkedIn-profil grundigt igennem, og gør den lækker med forklaringer om dine job, studier og de kompetencer, du har. LinkedIn er desuden ved at give alle en funktion, så man kan skrive længere indlæg. Thomas Bigum foreslår et fagligt indlæg, hvor du linker til en artikel om noget skolerelevant og skriver din holdning til sagen.
Del faglige holdninger i din blog
Opret en personlig hjemmeside, hvor du deler dine faglige holdninger. Du kan for eksempel oprette den som en blog, der flere steder udbydes gratis. Tænk på dine indlæg som små artikler, hvor du kommenterer på aktuelle ting i skoledebatten.
»Hvis du nævner siden i din ansøgning, får du langt mere taletid. Og du behøver ikke at dele den med andre, så det er kun dem, der googler dig, der falder over den - modsat på LinkedIn, hvor dit netværk ser dine opslag«.
Nemme point med YouTube
YouTube er ejet af Google og vises derfor højt oppe i resultaterne, når man søger på dit navn, forklarer Thomas Bigum. Her kan du derfor med lethed blive synlig ved at lægge en video op med dit eget navn som bruger eller i teksten om videoen.
Du kan optage dig selv, mens du taler til kameraet om noget fagligt. Du kan også optage en undervisningsidé, der kan inspirere andre - eller dele to minutter fra et spændende seminar eller lignende. Det kan også være en video af dine børn, som kommer i mål til Skolernes Motionsdag, eller andet privat, som signalerer, hvem du er som person.