Sådan skriver Josefine Jack Eiby i sin kampagne, der opfordrer andre lærere til at lægge pralende historier op på de sociale medier.

Lærer: Pral nu med jeres evner, lærere

Der er for lidt positiv omtale af folkeskolelærere. Derfor skal lærerne tage hånd i hanke og blive bedre til at tale sig selv op. Det mener initiativtager bag hastagget skolepral. Ideen har allerede været genstand for stor debat på folkeskolen.dk

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frem med kameraet, tilføj en pralende tekst og slut af med #skolepral på Twitter, Instagram og Facebook. Det opfordrer lærer Josefine Jack Eiby i denne uge andre lærere til. Det gør hun, fordi hun mener, at det er vigtigt at gøre opmærksom på, at lærerne kan meget mere, end de pt har mulighed for at vise på grund af trænge arbejdsvilkår.

"Lærerne er ikke lig med skolen. Lærerne kan meget mere, end det skolen giver mulighed for. Vi har en ambition, der er langt højere, end det vi har mulighed for", siger hun.

Omverdenen skal se os

Derfor har hun i længere tid haft lyst til at sætte fokus på, at lærerne kan meget mere. For folk uden for folkeskolen forstår ikke, at det er arbejdsvilkårene, der holder lærerne tilbage.   

"Det er som om, at der i den brede befolkning bliver sat lighedstegn mellem det, man ser fra skolen, og det lærerne kan. Hvis ens barn kommer hjem og siger, at det ikke blevet set eller hørt, så er holdningen, at det bare er læreren, der ikke så ham. Eller hvis man går i to måneder og venter på en samtale om sit barn, så er det også bare fordi, at læreren ikke prioriterer det".

Derfor opfordrer hun i denne uge andre lærere til at uploade billeder, der symboliserer noget, de er stolte af i løbet af en skoledag. For på den måde mener hun, at der er mulighed for at vise omverdenen, hvad lærerne dur til.

"Det handler om, at der er nogle lærere, der siger 'Jeg har en masse værktøjer, jeg kan en masse ting, og det er derfor, at I skal prioritere folkeskolen' Det er derfor, at der skal gives tid til forberedelse . Vi kan faktisk noget. Det, synes jeg mangler, i debatten. Jeg synes, at der er en tendens til, at folk tror, at lærerne ikke kan mere, end de gør nu".

Selv mener hun, at hun hver dag gør ting som lærer, hun er stolt af. Derfor har hun i dag selv brugt det nye hastag på Facebook, hvor hun fortæller, at hun for første gang har brugt skolens greenscreen. En oplevelse hun er stolt, fordi hun sprang ud i det uden at have forberedt sig, og resultatet var glade elever.

Initiativ skabt stor debat

Josefine Jack Eiby præsenterede sit initiativ i et debatindlæg på folkeskolen.dk i lørdags, og siden har det været heftigt debatteret. I skrivende stund er der 72 kommentar under indlægget. Og mandag er der lagt to blogindlæg ind på folkeskolen.dk, som direkte kommenterer på Josefine Jack Eibys indlæg.Den store debat kommer bag på Josefine Jack Eiby, og hun undrer sig over, at flere brugere skriver, at de ikke har noget at være stolte af, fordi de døjer med en virkelighed, som ikke giver dem mulighed for at udnytte deres kompetencer.

Blog: Bør en lærer prale? Blog: Det skal man være lærer for at fatte

"Det er der, hvor jeg siger; 'Jamen, I kan jo noget. I har jo nogle iboende kompetencer'. Man kan jo godt være super dygtig til relationsarbejde, men ikke have tid til det. Det er trods alt stadig en kompetence, selvom den ikke bliver sat i spil. Det her er ikke en solstrålehistorie, men det handler om at sige, at vi kan mere, end vi viser".

Josefine Jack Eibys debatindlæg: Pral nu!