Anna Mee Allerslev og KL bakker op om en reduktion af antallet af bindende mål i skolen.
KL bakker op om færre bindende mål
Kommunerne ønsker færre regler, mindre bureaukrati og "respekt om og tillid til" lederes og læreres faglighed. Derfor er kommunernes forening nu positiv over for en reduktion af antallet af bindende mål i skolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I morgen mødes forligskredsen bag folkeskolereformen. På dagsordenen er målstyring og den reduktion af bindende mål, som der tilsyneladende er enighed om.
Forenklingen af antallet af bindende mål bliver bakket op af KL, fortæller Anna Mee Allerslev (R), der formand for KL's Børne- og Kulturudvalg i et skriftligt svar til folkeskolen.dk:
Hvad siger KL til forligskredsens ønske om at reducere antallet af bindende mål?
"Det er vi meget positive over for. Vi kæmper generelt for færre regler og mindre bureaukrati. Det gælder i den grad også Fælles Mål. Vi ønsker, at det er lærernes og ledernes faglighed, der styrer undervisningen, og at der er respekt om og tillid til denne faglighed."
Forligspartier: Det var aldrig meningen at gøre alle målene bindende
Forsker: Læg mærke til "respekt og tillid"
Keld Skovmand er lektor ved Center for anvendt skoleforskning ved UC Lillebælt og forfatter til bogen: "Uden Mål og med - forenklede fælles mål?". Han satte med bogen fokus på og kritiserede, at der med "forenklingen" af fælles mål reelt blev flere bindende mål.
"Det er glædeligt, at der er opbakning til en deregulering af Fælles Mål i KL og tilsyneladende også i forligskredsen", siger Keld Skovmand.
Han lægger mærke til, at Anne Mee Allerslev taler om "respekt og tillid" til lærere og lederes faglighed:
"Det er stærke ord, og det er lige ved at være et Michael Fullan-citat. Det er det, der har været den grundlæggende investering i skolesystemet i Ontario for at opnå succes: Trust and Respect, så det er to vildt vigtige ord.", siger Keld Skovmand.
Michael Fullan er professor emeritus i uddannelsesforskning og var dekan på det pædagogiske fakultet på universitetet i Toronto, indtil han blev ansat til at rådgive om uddannelsespolitikken. Han er en af hovedarkitekterne bag skolereformen i Ontario.
Afsløring: Ingen evidens for, at læringsmålstyret undervisning virker
Keld Skovmand peger på, at de nye Fælles Mål og den læringsmålstyrede undervisning er kommet med en lang række kontrolforanstaltninger, der netop ikke har handlet om tillid og respekt.
"Det er nøgleord for Michael Fullan: Hvis man vil opnå succes i reformer af skolesystemer, så skal man som det første investere i respekt og tillid overfor lærerne og skolesystemet", siger Keld Skovmand.
Forligskredsen mødes i morgen tirsdag. Folkeskolen.dk følger sagen.