Debat
"Jeg har gode betingelser for at udøve mit hverv", skriver Charlotte Burgess
Kollage: Folkeskolen. Privatfoto/Getty Images
Debat: Jeg sagde op og fandt ud af, det er fedt at være lærer
Historierne om, hvordan alting var bedre før skolereformen i 2014, har fyldt meget, siden Charlotte Burgess startede som lærer. Selv om arbejdet ikke altid er rosenrødt, mener hun, at hun rent faktisk har gode betingelser for at udøve sit hverv.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
For ni år siden sagde jeg mit job som embedsmand op, blev
lærervikar og skiftede arbejdet i staten ud med meritlæreruddannelsen. Det har
jeg ikke fortrudt på noget tidspunkt siden.
Lige siden jeg satte mine ben i et lærerværelse for første
gang, har jeg dog måtte lægge ører til historier om, hvordan alting var bedre
før skolereformen i 2014, og hvordan lov 409 forringede lærernes arbejdsforhold
for evigt og altid.
Når man som mig ikke er belastet af fortiden, er det svært
at sammenligne forholdene før og nu, men jeg kan som folkeskolelærer fortælle
om min oplevelse af lærerjobbet anno 2024. Ikke alt er rosenrødt – det er det
jo ikke på nogle arbejdspladser – men jeg synes bestemt, jeg har gode
betingelser for at udøve mit hverv.
I lærerjobbet er vores fornemmeste opgave at skabe et rum
for læring og dannelse, som børnene trives i. Og heldigvis trives de fleste
danske børn i folkeskolen.
Når jeg tænker tilbage på min egen skolegang var der
børn, som mistrivedes, og det blev der ikke gjort noget synderligt ved. Ham
klassekammeraten, der kastede med stole og borde, kunne man ikke hjælpe. For
man kunne højst sende ham uden for døren for 120’ende gang eller måske en tur
op på kontoret. I dag havde han nok fået en ADHD-diagnose, og vi kunne have
hjulpet med nogle af de vigtige redskaber, der er udviklet til børn med
neurodivergens.
Jeg forestiller mig også, at mange lærere og forældre før i
tiden har revet sig i håret i forsøget på at hjælpe børn, som i dag betragtes
som ordblinde. Med vores dybere indsigt og redskaber kan vi bedre understøtte
dem i deres læring, uden de behøver føle sig fortabt.
To typer lærere
Da jeg begyndte som lærer, fandt jeg ret hurtigt ud af, at
der grundlæggende er to typer af lærere: Dem der værdsætter teamsamarbejdet og så de såkaldte privatpraktiserende lærere, der foretrækker at arbejde alene.
Når jeg arbejder sammen med mine kolleger i teams, får jeg
nye perspektiver på min praksis og inspiration til undervisningsformer og
redskaber.
I år er jeg for første gang blevet matematiklærer på
mellemtrinet, hvor jeg ellers normalt underviser i udskolingen. Her har jeg
stor gavn af den fælles forberedelse med de to andre matematiklærere på
årgangen. Som erfaren engelsklærer i udskolingen kan jeg til gengæld hjælpe min
nyansatte kollega, der ikke har ført elever til afgangsprøver før.
Jeg oplever også at adgangen til brugbare og vigtige
læremidler er enorm. Vi har adgang til film, uden først at skulle bestille
spoler hjem fra Statens Filmcentral, vi kan kombinere online og analoge
værktøjer i vores undervisningsforløb, og vi behøver ikke være usikre på om
lærebøgerne og bøgerne på biblioteket indeholder den seneste viden om et emne.
I den kommune, jeg er ansat, har vi også gode muligheder for
efteruddannelse. Jeg tager kurser i teknologiforståelse, AI i undervisningen og
lærer om deltagelsesmuligheder for elever med dansk som andetsprog. Kurserne er
alene for kommunens lærere, så vi kan tage udgangspunkt i hverdagen på vores
skoler og etablere netværk på tværs.
Jeg har
altså gode kollegaer at sparre med, adgang til nye og opdaterede læremidler og
mulighed for relevant efteruddannelse.
Jeg synes, at vi lærere, der trives i vores fag, skal være
bedre til at fortælle om alle de positive ting ved lærerjobbet. Der er alt for
mange dårlige historier, der bidrager til at skabe en negativ fortælling om
jobbet. Så er det ikke så underligt, at de unge holder sig væk fra
læreruddannelsen.
Måske er
jeg en af de heldige, der har særligt gode vilkår, men fra mig skal der
lyde et stort, rungende ja til lærergerningen anno 2024.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk