Anders Bondo - vil gerne hjælpe med at planlægge anvendelsen af en halv milliard til at styrke indsatsen over for de svageste elever.
Foto: Sarah Bender
DLF: Penge til skoler falder på et tørt sted
Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo glæder sig over, at partierne bag den nye trekløverregering har haft folkeskolen i tankerne og inviterer nu til et møde, hvor DLF byder ind med, hvordan en halv milliard bedst kan gavne de svageste.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Regeringsgrundlag: 500 millioner til skoler
I regeringssgrundlaget, som Liberal Alliance, Konservative og Venstre præsenterede i går, afsættes 500 millioner kroner over tre år, som skal "tilskynde skoler til en bedre indsats overfor de fagligt svageste elever, der har behov for at blive bedre til f.eks. dansk og matematik".
Det er de 100 skoler, hvor de faglige problemer er størst, der er tiltænkt pengene. Anders Bondo gør i en pressemeddelelse opmærksom på, at pengene falder på et tørt sted, eftersom kommunerne - især i udkantsdanmark - mister et implementeringstilskud til folkeskolereformen på 600 millioner kroner om året, foruden at der er blevet færre lærere til at give eleverne langt flere timer.
Fælles læseprojekt
"Det er derfor vigtigt, at midlerne bruges helt rigtigt, hvis vi skal lykkes med at løfte de fagligt svage elever", siger Anders Bondo. "Det vil vi gerne hjælpe til med, og derfor inviterer jeg ministeren og regeringspartierne til et fælles møde, hvor vi blandt andet vil fremlægge vores erfaringer fra et læseprojekt, som bygger på solid viden fra forskningen og lærernes praksiserfaring. Ved at lærerne systematisk underviser i faglig læsning styrker vi elevernes kompetencer såvel i læsning som i det pågældende fag, og det kommer især fagligt svage elever til gode. Det rammer derfor i høj grad skiven i forhold til regeringens målsætninger. Det er den slags målrettede tiltag, der skal til, hvis vi vil bruge resurserne effektivt," siger Anders Bondo Christensen, som henviser til de positive erfaringer med Lærerforeningens læseprojekt "Vi læser for livet", der byggede systematisk formidling af viden fra forskningen og styrkelse af lærernes kompetencer, kan være modellen for en fælles indsats".
I det nye regeringsgrundlag er lagt op til at sætte kommunerne mere fri i forhold til arbejdet med at drive folkeskole:
"Regeringspartierne lægger op til, at skolerne skal have større frihed til at skabe den bedst mulige skole inden for den meget stramme økonomiske ramme, der er givet. Og det er helt oplagt, at der skal satses på kvalitet i undervisningen gennemført af kompetente lærere, der har mulighed for at udfordre den enkelte elev frem for kvantiteten", siger Anders Bondo Christensen.