Danmarks Lærerforenings arbejde med at øge opmærksomheden på kønkan ses i pjecen »Er du opmærksom på køn i skolen?« Den indeholderseks korte oplæg, som lærere kan reflektere over for at blivebevidst om egne forestillinger om køn og kønsroller.
1. Bliv bevidst om stereotype udtryk og forestillingerom køn. Drøft og diskuter, for eksempel i fagudvalg,hvilke stereotype forestillinger om drenge og piger der kommer tiludtryk i litterære tekster, spil og musik. Kan man i materialernefinde eksempler på stereotype udtryk og holdninger?
2. Hav differentierede forventninger. Drøft, om I som lærere møder drenge og piger med forskelligeforventninger. Diskuter, hvad I anser for »normalt« eller»unormalt« hos drenge og piger, og snak om, hvad det betyder forjeres forventninger til, hvad drenge og piger har lyst til atlave.
3. Vis mangfoldigt køn. Observer, hvordanI som lærere repræsenterer forskellige former for »kvindelighed« og»mandlighed«. Er det muligt at fordele opgaver på en ny måde for atmodificere kønsstereotype holdninger og handlemåder?
4. Tag udgangspunkt i den enkelte elev, og hold fokus pårelationer og kompetencer. Undersøg, hvilkeforestillinger om køn der kommer til udtryk, når der skal fordelespladser og dannes grupper eller makkerpar. Diskuter, hvordan I kantage udgangspunkt i eleven og understøtte elevernes relationer ogkompetencer, således at stereotype forestillinger om piger ogdrenge modvirkes.
5. Køn i indretningen. Vær nysgerrige på,hvordan piger og drenge bruger arealerne, og om der er områder,hvor elever via mere eller mindre udtalte regler udelukkes medbegrundelse i deres køn.
6. Alle har brug for forbilleder. Overvejog drøft, hvordan man i praksis introducerer eleverne tilkønsmangfoldighed i erhvervene. Kan eleverne møde den kvindeligeastrofysiker og den mandlige social- og sundhedsassistent og dermedudfordre normen inden for køn?
Pjecen kan findes på dlf.org/media/11386675/dlf-pjecen-er-du-opmaerksom-paa-koen-i-skolen.pdf