Charlotte Studtmund Klausen lavede sammen med sin gruppe af meningsdannere en collage, som beskrev hvordan en bisætning i et blogindlæg pludselig var med til at sætte dagsordenen i medierne.
DLF’s første hold meningsdannere er flyvefærdige
Nogle har været i tv. Andre har skrevet debatindlæg eller optrådt i nyhedsartikler i store dagblade. Fælles for dem er, at de er lærere og har gennemgået Ceveas og DLF’s meningsdanneruddannelse. I går mødtes det første hold meningsdannere for sidste gang.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Når en meningsdanner rammer plet, så er der 10.000, der tænker. Det er lige sådan jeg har det", siger uddannelseskoordinator i Cevea og projektleder på meningsdanneruddannelsen Johannes T. Jensen.
I går mødtes han i København for sidste gang med det første hold lærer-meningsdannere, som nu skal til at stå helt på egne ben. Og det er de også helt klar til, mener han.
"Det er et halvt år siden, vi mødtes sidst. Siden har de været i tv. De har skrevet debatindlæg, blogs og været med til artikler. Det bliver ved. Der vil altid være en lille gruppe ud af sådan et hold, der bider sig fast".
Han er sikker på, at medlemmerne af Danmarks Lærerforening får meget ud af, at de nu har et hold uddannede meningsdannere som kolleger.
"Medlemmerne får nogle forbilleder, som de kan se sig selv i og som er blevet trænet i at komme ud over rampen".
Menningsdannere får vitaminer til at fortælle konstruktive historier fra skolens hverdag
Lærere udfordret til holdninger
Karsten Lynge Simonsen er en af lærerne, som har været gennem meningsdanneruddannelsen.
"Vi er blevet sat i spil. Vi er blevet presset og udfordret", siger Karsten Lynge Simonsen.
Han brugte noget af det, han har lært, da han på talerstole på Læreforeningens kongres fortalte, hvordan han, da han en weekend var på kælkebakken med sine to børn, fik trykken for brystet, fordi han ikke havde forberedt sig til mandagens undervisning.
Indlægget resulterede også i en artikel på folkeskolen.dk. Karsten Lynge Simonsen er sikker på, at han også fremover vil blande sig i debatten.
Manglende forberedelse gav mig trykken for brystet
"Jeg vil være med til at sætte dagsorden omkring folkeskolen", siger han.
Når læreren kommer i avisen
Charlotte Studtmund Klausen føler også, at hun har fået meget ud af uddannelsen.
"Jeg var også aktiv tidligere, men jeg har fået flere redskaber. Jeg har fået mod på at fortælle de nære historier", siger hun og fortæller, at hun også er blevet mere bevidst om, hvor meget indforstået sprog, der er mellem lærere.
Debat: Husker du... En fuckfinger i hjertet efterlader spor
En enkelt gang trak hun overskrifter i flere landsdækkende medier og blev også ringet op af Go'Morgen Danmark.
"Det var en bisætning i et blogindlæg, hvor jeg skrev, at nogle gange giver jeg også elever et knus. Så ringede Berlingske og BT og lokale aviser. Det var måske ikke den dagsorden, jeg selv ville sætte, men det blev helt klart, hvordan man kan sætte dagsordenen", siger Charlotte Studtmund Klausen.
Meningsdannerne kan følges på fællesbloggen Skolen indefra (find link til højre for denne artikel). DLF og Cevea går snart i gang med at uddanne endnu et hold meningsdannere.