Gordon Ørskov Madsen lagde i sin tale vægt på, hvordan Helle Brønnum Carlsen forbilledligt arbejder med at forbinde teori og praksis i et af folkeskolens lidt trængte fag.

Madkundskabsildsjæl vinder Stinusprisen

Lærer, lektor og forfatter Helle Brønnum Carlsen har hele livet kæmpet for, at faget madkundskab får anerkendelse. Hendes ihærdighed og vedholdenhed bliver i dag hædret med Lærerforeningens pris, Stinusprisen.

Offentliggjort

Helle Brønnum Carlsen

har siden 1984 været ansat som lærer på N. ZahlesSeminarieskole, hvor hun i dag underviser på deltid. Forudenlæreruddannelsen er hun magister i litteraturvidenskab fraKøbenhavns Universitet, uddannet i Ernæring og Biokemi fra DanmarksLærerhøjskole og har en ph.d fra  Institut for Pædagogiskfilosofi på DPU. Siden 2002 har hun været ansat som seminarielektorpå Københavns Professionshøjskole. Hun er medforfatter påkompetencemålene for både læreruddannelsen LU13 og for fagetmadkundskab. Hun er forfatter til over 20 bøger mad og har gennemårene været madanmelder og madskribent på flere medier. Hun medlemaf bestyrelsen for Københavns Madhus, hvor børn og mad ogskolemaden

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Helle Brønnum Carlsen er insisterende. Hun forklarer og argumenterer ikke bare med ord, men også med hænder, øjne og krop. Både når hun foran sine elever på N. Zahles Seminarieskole, forklarer hvordan man tilbereder braiseret svinenakke, når hun underviser lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole, når hun skriver fagbøger og når hun mødes med politikere og interesseorganisationer for at gøre sit til, at faget madkundskab får den anerkendelse, som hun mener, det fortjener.

I dag kan hun føje Stinusprisen til sit meget lange cv. Stinusprisen er en pris, Danmarks Lærerforening på sin kongres giver til en person, som har bidraget til udvikling af folkeskolen.

Danskfagets nestor vinder Stinusprisen 

Krumtap for udvikling af madkundskab

Og det har Helle Brønnum Carlsen i den grad, lød det fra formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen i begrundelsen, hvor han startede med at fortælle om faget.

"Faget er madkundskab. Selv om vores prismodtager har været rundt i alle kroge i faget, har prismodtageren aldrig givert slip på skolens praksis og undervisning af eleverne som den væsentligeste krumtap for udviklingen af undervisningen", sagde han. 

Han lagde vægt på, hvordan Helle Brønnum Carlsen forbilledligt arbejder med at forbinde teori og praksis i et af folkeskolens lidt trængte fag, hvordan hun tænker og handler hele vejen rundt om faget - både når det gælder undervisning af elever, mål og indhold for faget, videre- og efteriddannelse af fagets lærere og også når det gælder forskning og formidling.

Helle Brønnum Carlsen føler, at prisen anerkender hendes livslange kamp for madkundskab.

"På det personlige plan har jeg kæmpet for det her hele mit liv. At madkundskab skal blive til et fag, der får agtelse. Det at jeg får prisen føler jeg egentlig, at den kamp bliver anerkendt. Så jeg føler, jeg får et skulderklap for at have taget den kamp i 35 år", siger hun i en video, som DLF har lavet i anledning af prisen.

"Selv små fag kan også udfolde sig på helt særlige gode vilkår, hvis man kæmper for det".

Passion for undervisning og mad

Helle Brønnum Carlsen var tydeligt overvældet, da hun gik på talerstolen og takkede for prisen.

"Faktisk modtager jeg den her fornemme pris, fordi jeg har fået lov til at gøre det jeg allerhelst ville i mit liv. Jeg ville gerne blive klogere på undervisning og klogere på mad. Undervisning og mad har nogle meget store fælles berøringsflader", sagde hun og nævnte, at begge dele kræver fordybelse, kropslig tilstedeværelse, nærvær, kreativivtet og glæde.

Til sommer har hun været uddannet lærer i 40 år - og hun anbefaler andre, som brænder for lærergerningen til også at gøre noget andet ved siden af. 

"I sit arbejdsliv er det nogle gange fint, at man trækker sig tilbage. Da jeg skrev p.hd, fandt jeg ud af, at jeg skulle undervise på en anden måde, men også, at jeg skulle blive ved med at undervise", sagde hun og fortalte, hvordan skolelederen blev overrasket over, at hun efter at have taget en ph.d ville tilbage til klasseværelset. 

I talen slog hun også et slag for, at lærere får lov til at undervise samme klasse gennem hele skolegangen. 

"Det giver mening i en meget omskiftelig tilværelse", sagde hun. 

"Selvom jeg har været lærer i snart 40 år, så har jeg lovet 2.y, det hedder de nu, at det bliver meget, meget stort om syv et halvt år, når vi holder op sammen".