"Store forskelle på hvad der lykkes på skolerne"

Kasper Nordborg Kiær, næstformand i kreds 13, Dragør og Tårnby. Lærer på Skelgårdsskolen:

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er den største udfordring lige nu?

"Der er rigtig store forskelle på skolerne - både i Dragør og i Tårnby. På nogle af skolerne lykkes det at fordele arbejdsbyrden rimeligt, men der er stadig store udfordringer nogle steder, når vi taler om, hvad det er for en skole, vi gerne vil. Der er store forskelle fra skole til skole på, hvad der kan lade sig gøre. På nogle skoler er man kommet langt med den pædagogiske udvikling, mens det andre steder går i hårdknude ind imellem".

"Det er derfor svært at sige noget om, hvad der fungerer på skolerne og hvad der giver udfordringer. En lærer kan opleve en kollega, der har et helt andet og bedre skema, end vedkommende selv har. Der er en del projekter, hvor forvaltningen beslaglægger lederne til nogle opgaver, og det går så ind i mellem ud over ledelsen på den enkelte skole".

"Tingene lykkes forskelligt. For eksempel kan nogle lærere få reduktion i deres opgaver til efteruddannelse, mens andre nærmest tager efteruddannelse i deres fritid. Og det er i samme kommune. Det giver en stor diskussion i kredsen, men det er svært at sige nej til linjefagskompetence, selv om der er dårlige vilkår for det, hvis man som lærer har et stort personligt ønske om det".