"Vi ved fra forskningen er, at der er større forskelle indbyrdes i pigegruppen og drengegruppen, end der er mellem drenge og piger som køn. Men alligevel fortsætter vi med at videreføre kønsstereotyper", siger Regitze Flannov fra DLF's hovedstyrelse.
DLF bør være mere aktiv i ligestillingsdebatten
Lærere i de andre europæiske lande deltager aktivt i debatten om ligestilling, påvirker lovgivning og kæmper for kønsneutrale læseplaner. Det kan danske lærere og DLF blive bedre til, mener hovedstyrelsesmedlem Regitze Flannov.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Ligestillingsdebatten i Danmark trænger til en renæssance, og vi kan som lærere gøre en forskel".
Ligestilling har været debatteret i DLF i forbindelse med udarbejdelsen af det nye principprogram, og en ny pjece opfordrer til, at kvinder og mænd bliver mere ligeligt repræsenteret i foreningens arbejde. Hovedstyrelsesmedlem
Ny kampagne skal give lærerne lyst til tillidshverv i DLF
Regitze Flannov sidder i en arbejdsgruppe under hovedstyrelsen, der arbejder med ligestilling, og hun mener, at det er en af de samfundsmæssige udfordringer, som foreningen skal tage medansvar for og som lærerne kan bidrage væsentligt til.
"Blandt lærere i de andre europæiske lande er lighed mellem kønnene en meget stor sag. De blander sig aktivt i de nationale udfordringer vedrørende ligestilling - lige fra at producere undervisningsmaterialer, påvirke curriculum, deltage i samfundsdebatten, involvere sig i bekæmpelse af vold mod kvinder og påvirke ligestillingslovgivning. DLF bør være en langt mere aktiv aktør i ligestillingsdebatten herhjemme", siger hun.
Vær varsom med kønsopdeling Den enkelte lærer kan også gøre en forskel for ligestilling. "Vi arbejder for at give gode råd til, hvordan man i skolen kan støtte ligestillingen. Vær opmærksom på ikke at fastholde kønsstereotyper, planlæg undervisning og udvælg materialer, der ikke er kønnet, undgå at generalisere ved fx at tale om vilde drenge og stille piger, vær opmærksom på hvilke rollemodeller, der vises, og vær varsom med kønsopdelt undervisning. Generalisering holder fast i unuancerede forestillinger som let kan begrænse den enkelte elev".