Ikke kun eleverne, men også lærer Rikke Tine Brink blev udfordret fagligt af at lave en e-bog, der udnytter det digitale medies multimodalitet.
Foto: Nils Rosenvold
»E-bogen gør tørt stof spændende«
»Det har været enormt spændende at samarbejde med forskellige faggrupper, der ikke er læreruddannet, fordi de har et helt andet blik på undervisningen.
FAGLIG FORNØJELSE
Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.
Mød lærer Rikke Tine Brink, der har lavetet e-bogsforløb om det danske mindretal i Tyskland til historie- ogdanskundervisningen på Munkevængets Skole i Kolding.
Forløbet er blevet til to e-bøger, »Historiske tekster oggrænseland« og »Historier og identiteter«, som begge kan hentes iiBooks.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg skulle argumentere for, hvorfor jeg gør, som jeg gør, og jeg blev udfordret på min faglighed. Gennem forløbet fandt jeg ud af, hvordan man kan udnytte alle de digitale muligheder i en e-bog. Man kan samle mange opgaver og en masse viden, og man kan lægge hjælpemidler og opgaver ind undervejs. Det vil jeg arbejde videre med. Det kan bruges i udviklingen af undervisningen.
Projektet handlede om det danske mindretal i Slesvig, deres historie og identitet. Vi samarbejdede med det danske bibliotek og center for undervisningsmidler i Flensborg og en ph.d.-uddannet, der var projektleder. Vi udvalgte materialet fra biblioteket, og sammen med danskfagligt materiale lavede vi opgaver, som vi satte sammen i en e-bog. Der er både tekst om mindretallets historie, breve og skoleopgaver, som det danske mindretal har skrevet, dagbøger, billeder og filmklip med personlige beretninger.
Det har været spændende at arbejde med at formidle et emne, som umiddelbart virker lidt tørt, gennem et medie, som eleverne kender, og hvor vi kan udnytte alle de muligheder, der er med e-bøger og iPads.
E-bogen giver variation i undervisningen. Eleverne kan læse tekster, se videoer, lave små opgaver, filme, optage lyd og formidle viden. Jeg har flere muligheder for at arbejde med både det historie- og danskfaglige. Vi kombinerede flere fag i det samme materiale, og den variation var en stor motivation for eleverne. Det var en drivkraft for mig som lærer at se, hvordan eleverne blev inspireret til at formidle emnet.
Med e-bogen prøvede vi at lave en anderledes skoledag, hvor vi formidlede historisk viden fra arkivet på en nutidig og mere spændende måde end ved bare at læse nogle tekster. Det har eleverne taget rigtig godt imod, og de har helt sikkert fået større forståelse for mindretallets historie og øjnene op for et emne, de ikke vidste ret meget om«.