»Det er vigtigt, at eleverne finder læseglæden tidligt«,
siger dansklærer Sophie Schou Rasmussen.
Foto: Lars Just
5.b og de 148 sommerbøger
»Jeg overtog klassen lige før sommerferien i maj måned, da deres forhenværende dansklærer gik på barsel. Forinden havde jeg fået en invitation til at være med i ’Sommerbogen’, som er en læsekonkurrence for alle danske folkeskoleelever op til 6. klasse. Det viste sig, at min nye klasse havde vundet konkurrencen sidste år, og forventningerne til dette års konkurrence var derfor høje.
Faglig fornøjelse
Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.
Mød Sophie Schou Rasmussen, dansklærer på Gildbroskolen i IshøjKommune.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi havde et godt samarbejde med Ishøj bibliotek, som hjalp med at finde de rigtige bøger og vejledte eleverne til det næste tekstunivers, som de kunne kaste sig ud i. Da sommerferien var forbi, havde vi i klassen en aktivitet, hvor eleverne skulle udføre bestemte bevægelser, alt efter hvilken beklædning de havde på, for eksempel: 'Alle med røde T-shirts hopper op og ned'. Den sidste kommando lød: 'Verdens sejeste 5. klasse skal juble og danse og være sindssygt glade, for de har vundet 'Sommerbogen 2017'!'
Klassefortællingen giver selvtillid
De havde læst 148 bøger over en sommer, hvilket gennemsnitligt er fem bøger for hver elev i klassen. De var vildt glade for og stolte over sejren, og en af eleverne, som virkelig var gået op i det, stod med en stol over hovedet og kunne slet ikke være i sig selv.
Jeg tror, det er vigtigt at skabe en læsekultur, som går ud på, at det også gerne må være sjovt at læse. Det faglige skal selvfølgelig være i fokus, men nogle gange skal det også bare være underholdende. Klassen udviklede en rigtig fin kultur for at snakke med hinanden om de bøger, som de havde læst, og de fortæller mig, hvor fedt det er at komme ind i en helt anden verden, når man læser.
Vi skal helt sikkert være med næste år, for hvor fedt kunne det ikke være, hvis en folkeskoleklasse fra Ishøj kunne blive tredobbelt vinder af en national læsekonkurrence?«