”Mine punkter er i forhold til, at vi godtager den præmis, der hedder, at dannelsen er truet. Det mener ministeren. Og det mener jeg også", siger lærer Mette Frederiksen.
Lærer: Det her skal der til, hvis dannelsen igen skal få plads i skolen
Læs lærer Mette Frederiksen fire bud på politiske tiltag, som kan give dannelsen mere plads i skolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sorø: Lærer råber minister op
På undervisningsministerens Sorø-møde, der slutter i dag, lovede Mette Frederiksen, lærer i Furesø Kommune, en liste med politiske tiltag, som vil give lærerne bedre rammer for at sikre dannelsen i skolen. I dag er hun klar med listen - den er foreløbig på fire punkter.
"Mine punkter er i forhold til, at vi godtager den præmis, der hedder, at dannelsen er truet i skolen. Det mener ministeren, at den er, og det mener jeg også. Så jeg kommer med bud på fire politiske tiltag, som gør, at dannelsen kan få mere plads i skolen", siger Mette Frederiksen til folkeskolen.dk
1. Brugen af de digitale læringsplatforme
"Nogle steder styrer de undervisningen meget. Den bliver meget teknisk og styret af læringsmål. Jeg kunne godt tænke mig, at man havde adgang til fagenes og folkeskolens formål fra læringsplatformen, og at man i alle kommuner har blik for, at platformen ikke skal være det eneste forberedelsesredskab, for så bliver undervisningen meget firkantet og kun funderet på målbare læringsmål", siger Mette Frederiksen. Hun understreger, at det ikke forholder sig sådan i Furesø, hvor hun er lærer.
2. Ministeriets læringsplatform Emu
"På Emu'en fylder læringsmålsstyret undervisning det hele. Alle de eksempler på forløb, der er på Emu, er bygget op omkring læringsmålsstyring og den didaktiske model, som ministeriet kalder relationsmodellen. Jeg kunne godt tænke mig, at der lå nogle helt andre undervisningsforløb. De skal laves om, så de også relaterer sig til et overordnet formål", siger Mette Frederiksen. Og så har hun et lille irritationsmoment, som har betydning i en travl lærerhverdag og som har stor signal-værdi:
"Adgangen til fagenes formål er så svær. Når man er inde på siden, så skal man finde knappen 'Fælles mål til print' for at komme hen til fagets formål. De er simpelthen rigtig svære at finde".
3. Evalueringskulturen i skolen
Mette Frederiksen mener, der skal ændres på den evalueringskultur, som igennem de sidste år er blevet bredt ud over skolen.
"Noget af det vi evaluerer, er skolens kvaliteter på diverse nationale og kommunale rangordninger. Det handler om test, trivselsmålinger og afgangsprøver. Når man bruger kvantitative data og går så meget op i at sammenligne skoler, så indsnævrer det dannelsesbegrebet . Dannelse er et aspekt som ikke kan beskrives på sådan en liste", siger Mette Frederiksen.
"Vi bliver nødt til at afskaffe rangliste-kulturen eller i hvert fald lave noget om".
4. Nyt krav til kommuner
Mette Frederiksen kunne også godt tænke sig en lille ændring i folkeskoleloven, således, at der kom krav om, at kommunernes kvalitetsrapporter også beskrev, hvordan skolerne arbejder med skolens formål.
"Så lederne bliver tvunget til at tænke i de baner", siger hun.
Når Sorø-mødet slutter vil Mette Frederiksen sende sin liste til undervisningsminister Merete Riisager.
"Jeg skriver til hende en gang i mellem. Jeg har god kontakt til hende. Hun er meget lyttende".