Undervisning. Natur/teknologi-lærer Rune Nygaard fra Aale-Hjortsvang Skole i Tørring sidder i midten i det udendørs »klasselokale«. Herfra sætter han opgaver i gang og går derefter rundt og hjælpe eleverne i hver deres telt.

Nødundervisning 2.0

Skolerne er åbnet igen, men nødundervisningen fortsætter. Endnu en gang har lærerne omstillet deres undervisning og indrettet skolehverdagen på helt nye måder.

Hygiejne. »Vi har indskrevet håndvask fast på skemaet, så eleverne typisk vasker hænder seks gange om dagen. Det tager omkring fem til syv minutter at komme igennem hele 5.a«, fortæller Christina Kjærsgaard, der er lærer på Korshøjskolen i Harridslev ved Randers. »Vi er alle indforståede med, at det her er en speciel tid, så vi er egentlig bare utroligt glade for, at vi igen har mulighed for face to face-undervisning«. Skolen måtte efter den første uge indføre en mildere sæbe og købe håndcreme til eleverne.
Omstilling. Lærere og pædagoger på Kildedamskolen i St. Merløse på Vestsjælland holder et udendørs personalemøde i skolegården, hvor de planlægger at åbne skolen igen. Hvordan skal udeundervisningen foregå, hvor skal der tapes af, så børnene kan holde afstand, er der medarbejdere – og håndvaske – nok?
Hjælpsomhed. I Veksø har kirken ladet en klasse fra den lokale folkeskole rykke ind, nu hvor kirken alligevel var lukket. »Det er helt enormt inspirerende at lave matematik på en kirkegård. Hvis ikke vi skulle have været her, havde vi fået et hjørne af en fodboldbane, og dér er det altså svært at tænke i matematik«, fortæller matematik- og natur/teknologi-lærer Anette da Cruz fra Veksø Skole. »Vi bruger også kirkens opbygning til at lave matematik. Jeg står ikke så tit på prædikestolen. Det er mest, hvis jeg skal gennemgå nogle fællesting. Men jeg kunne sagtens vænne mig til at stå deroppe og kigge ned på eleverne. Det er virkelig en oplevelse. Nu er vi spændte på, hvornår kirkerne får lov til at åbne igen, for så kan vi pludselig ikke være der længere«. Klassens lærere har desuden ladet sig inspirere af kirkens indgangs- og udgangsbøn i form af fysisk træning: »Det har vi konverteret til, at eleverne skal lave en indgangs- og udgangsplanke«.
Udeundervisning. På Aale-Hjortsvang Skole i Tørring i Hedensted Kommune har alle 73 elever hver deres telt, som de stiller op og tager ned hver dag. »Jeg brugernok halvdelen af tiden ude i teltene og resten inde i elevernes klasselokale. Det er svært at vurdere, hvad det gør for deres koncentrationsevne, at de har deres egenlille hule. I starten var de ret kulrede, men hvis de får en konkret opgave, så kan jeg opleve, at de løser den uden at lave en lyd«, fortæller matematik- og natur/teknologi-lærer Rune Nygaard. De små festivaltelte er købt i Harald Nyborg og har kostet 87 kroner stykket.
Logistik. På Vallensbæk Skole syd for København begynder hver dag med, at eleverne samles i en række modtagetelte på boldbanen. På fotoet her bliver 0.b hentet af børnehaveklasseleder Karina Mainz Pedersen. »Så går vi – med zombieafstand«, siger hun og rækker armene ud foran sig, så børnene bliver mindet om at holde afstand.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.