Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skoletoiletter: Musik til arbejdet
Læreren kan:
1. Tillade, at eleverne går på toilettet i timerne.
2. Tillade, at eleverne tager en toiletmakker med.
3. Tale med eleverne om, at det er vigtigt at gå på toilettet jævnligt, og at det er naturligt, hvis det larmer eller lugter lidt undervejs.
Skolen kan:
4. Tildele hver klasse sit eget toilet. Erfaringer viser, at det mindsker hærværk og får eleverne til at efterlade rummet i bedre stand, end hvis der er fælles toiletter.
Angst stopper toiletbesøg
5. Sætte "målskiver" i kummerne. Man kan købe særlige klistermærker, som inspirerer den del af eleverne, der står op og tisser, til at sigte mere præcist ned i kummen. Det mindsker pytter på gulvet og lugtgener.
6. Tjekke, om skolens toiletter har låse, som ikke kan åbnes udefra, og som heller ikke risikerer at gå i baglås. Undersøgelser viser, at elever dels er bange for at blive låst inde, dels er bekymrede for, om nogen kan åbne døren udefra, mens de sidder på tønden.
7. Lade eleverne møde rengøringspersonalet. Når eleverne kan sætte ansigt på dem, der skal rydde op efter dem, er de mindre tilbøjelige til at efterlade et ulækkert toilet.
8. Lade rengøringspersonalet give toiletterne en ekstra omgang i løbet af dagen. En af hovedårsagerne til, at skoletoiletter hurtigt bliver beskidte, er, at der er mange om at dele dem.
9. Have en go to-toiletperson. Eleverne skal vide, hvem de kan henvende sig til i tilfælde af et stoppet toilet, eller hvis der ikke er mere papir. Sørg for, at problemet kan blive løst med det samme.
10. Investere i løbende vedligehold. Graffiti tiltrækker mere graffiti, og før man ved af det, er toiletbåsen overmalet, der er kastet vådt wc-papir op i loftet, og kummen er stoppet med engangskrus.