Lærer Charlotte Holtermann ved godt, hvor skroget fra æblet skal afleveres. Nu ved hendes 9.-klasseelever også en masse om affaldssortering og har emnet med, når de skal til afgangsprøve.
Foto: Thomas Arnbo
»Vi blev pilotskole i affaldssortering«
»Eleverne i de nuværende 9.-klasser har haft fingrene i affaldet. De har siddet og fordelt affaldet fra alle skolens klasser og sorteret det på gulvet. Det har jeg ikke – jeg er jo læreren. Jeg har i stedet tudet af grin og gået rundt for at tage billeder af det hele. Her stank som en losseplads. Og så siger nogle, at de unge er sarte. Bestemt ikke!
FAGLIG FORNØJELSE
Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget ekstragodt en gang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gikud ad skoleporten med løftet pande og smil på læben.
Mød Charlotte Holtermann, naturfagslærerpå Lille Værløse Skole. Hun gik i gang med et emne omaffaldssortering med sin 8. klasse sidste år, men det greb om sig.Furesø Kommune havde nemlig planer om at starte et pilotprojekt påen anden skole, men da elever og lærer fra Lille Værløse Skoleallerede havde indsamlet et stort datamateriale, blev skolenpilotskole. Nu skal alle kommunens skoler affaldssortere. Skolenarbejder videre på at få grønt flag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg er miljøbevidst og synes, det er frygteligt med al den mikroplast, der er allevegne. Vi må gøre noget ved det. Måske er det på grund af miljøproblemer, at mange har dårlig sædkvalitet og nedsat fertilitet. Jeg har vist eleverne filmen med den sultne isbjørn på isflagen, og det betyder noget for dem.
Det begyndte som et mindre projektarbejde i biologi, men så gik jeg helt amok, og da Furesø Kommune hørte om alle de data, eleverne havde indsamlet, blev vi pilotskole. Vi var jo allerede i fuld gang.
Jeg har sagt til eleverne: I har mulighed for at sætte jeres fingeraftryk på skolen og kommunen. Det er de færreste, der ellers oplever det.
Gå på opdagelse: Elever som affaldspionerer
Eleverne kan lide hands on-undervisning, at blive stillet over for dilemmaer og vigtige spørgsmål. Jeg kan også godt lide den måde at undervise på, ellers bliver det for kedeligt. Og nu bliver affaldssortering et emne til den naturfaglige afgangsprøve. De har jo arbejdet med det hele - målt skolen op, undersøgt hver klasses affald og regnet ud, hvor meget affald skolen har. Bare i madaffald har de fleste klasser et kilo om dagen.
Nu er der nye affaldsbeholdere til alle skolens klasser, eleverne i 9.-klasserne holder oplæg og præsenterer de nye beholdere og hele sorteringssystemet for alle de andre på skolen, og på Skoletorvet holder de to dage med boder, hvor alle de andre elever kan spille affaldsspil og konkurrere i affaldssortering«.