Jacob Mark (SF) indkalder nu ministeren i samråd efter artikel på folkeskolen.dk

Skoledagens længde: Nu kalder SF undervisningsministeren i samråd

Undervisningsministerens understregning af at der ikke skal skæres i undervisningstiden i folkeskolen, har fået det til at rumle af utilfredshed blandt lærerne, og SF’s Jacob Mark vil nu kalde ministeren i samråd for at få en forklaring.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det skabte både forundring og vrede på lærerværelser og Christiansborg, da undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) mandag på folkeskolen.dk slog fast, at det kan godt være, at nogle elevgrupper fremover skal have færre timer på skolen - men i så fald skal de arbejde hjemmefra.

For dermed slog undervisningsministeren også fast, at nok er hun med på at diskutere, hvad folkeskolen kan lære af de hidtidige corona-erfaringer - men når det kommer til selve diskussionen om skoledagens længde, så har hun for længst trukket en streg i sandet:

"Jeg forestiller mig ikke, at man skal have mindre tid samlet set til skolearbejde. Jeg synes, at den samlede undervisningstid skal være, som den er", som ministeren udtrykte det.

Undervisningsminister vil ikke skære ned på undervisningstid 

Det vækker ikke blot stor utilfredshed blandt lærere, der livligt har kommenteret ministerens udtalelser på de sociale medier og på folkeskolen.dk. Det samme gælder hos SF, der sammen med især de Konservative ellers havde fornemmet, at der nu endelig var momentum for at afkorte den omdiskuterede længde på elevernes skoledage.

Derfor har SF's undervisningsordfører, Jacob Mark, efter at have læst ministerens udtalelser besluttet sig for at kalde hende i samråd for at "for at høre hendes bevæggrunde for at stille sig så stift på en position, hvor man ikke vil diskutere, om skoledagen skal være kortere", meddeler han til folkeskolen.dk.

Hvorfor?

"Jeg er simpelthen nødt til at høre hende om, hvad det er, der gør, at hun så stædigt holder fast i det synspunkt, for som jeg oplever det, er hun én af de sidste, der er tilbage med den holdning. Hun får det til at lyde, som om det kun er SF og de Konservative, der ønsker kortere skoledage, men det er jo helt åbenlyst, at der er flere partier, der ønsker det her", siger Jacob Mark.

Som omtalt på folkeskolen.dk mandag er ministeren indstillet på at lære af de positive corona-erfaringer og overveje, om visse elevgrupper fremover skal have mindre tilstedeværelse på skolen. I stedet skal disse elevgrupper arbejde mere hjemmefra, for den samlede undervisningstid skal der ikke røres ved.

"Glidebane"

"Jeg mener, at det er en kæmpe glidebane, hun åbner for - i stedet for at gøre skoledagen kortere og have noget god, kvalificeret undervisning, hvor lærerne har forberedelsestid, og hvor der måske er to uddannede voksne på. Der er så gode erfaringer fra foråret med at gøre skoledagen kortere og have mere tid til mindre hold med børn, der er blevet gladere - og børn, der har lært mere", siger Jacob Mark - og tilføjer:

"Men at sige, at man decideret skal lave mere undervisning hjemmefra generelt, det er en kæmpe glidebane. Relationsarbejdet kan jo aldrig være det samme over for børnene, og undervisningen kan aldrig blive lige så levende", siger SF-ordføreren.

Utålmodige partier kræver forhandlinger om kortere skoledage