Børnehaveklassen
86 procent af skolerne forkorter børnehaveklassernes skoledag efter sommerferien, viser en ny undersøgelse. Læs mere i magasinet Folkeskolen, som netop er udkommet.
Københavns Lærerforening: "Det var ikke det, der var meningen"
"Børnehaveklassen er langt mere end et overgangsår mellem børnehave og 1. klasse. Det er her, børnene første gang møder skolelivet – en ny hverdag, hvor de skal finde sig til rette i et fællesskab og begynde at forstå, hvad det vil sige at være en del af en større sammenhæng. Det kræver tid, ro og trygge rammer. Det kræver nærværende voksne, der kan skabe relationer og opbygge rutiner, der giver børnene mod på skolelivet. En skoledag på fire lektioner giver ganske enkelt ikke den nødvendige tid til alt dette", skriver formand for Københavns Lærerforening Katrine Fylking og formand for Børnehaveklasseforeningen Marianne Giannini i et debatindlæg i anledning af, mange københavnske skoler i lighed med skoler i resten af landet ser sig nødsaget til forkorte skoledagen i børnehaveklassen for at få økonomien til at hænge sammen.
KLFnet.dk: "Debat: En for kort skoledag kan blive en dårlig start på livet i skolen"