"Det er en lidt tom følelse. Det fungerer ikke optimalt. Vi har ikke nogen føling med, hvad der foregår, og det er meget sværere at få tilbagemeldinger fra eleverne", siger Ditte Hundevadt Jørgensen, som kun var lidt over halvvejs med sin praktik, da skolerne og resten af det offentlige samfund lukkede ned.
Foto: Privat
Lærerstuderende er i praktik uden elever: "Det er en tom følelse"
Mange lærerstuderende er i øjeblikket i praktik hjemme computeren langt fra elever og praktiklærere. Samtidig er mange stærkt udfordret i forhold til arbejdet med deres bacheloropgave. Læs hvordan den nationale lockdown har ændret Ditte Hundevadt Jørgensens sidste semester på lærerstudiet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det gik rigtigt godt, indtil statsministeren onsdag aften for snart to uger siden valgte at lukke store dele af samfundet ned for at begrænse corona-smitten.
Men med ét blev Ditte Hundevadt Jørgensen og mange andre lærerstuderendes praktikperiode totalt forandret, og siden har hun siddet derhjemme i uvished om sin sidste tid på lærerstudiet.
Lærerstuderende i nødråb: Udskyd afleveringsfristen for vores bacheloropgaver
Ditte Hundevadt Jørgensen er i gang med sit sidste semester på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskoles Campus Carlsberg. Her var hun 3½ uge inde i den seks ugers lange praktik på Langelinieskolen i indre København, der er hendes sidste af tre praktikforløb i løbet af uddannelsen.
"De første dage stod det helt stille, fordi der ikke var nogen, der vidste noget. Siden har beslutningen været, at vi så vidt muligt skal deltage i lærernes fjernundervisning til eleverne", fortæller hun.
Kan ikke selv komme i kontakt med eleverne via Aula
Det er ikke en helt let opgave. For Ditte Hundevadt Jørgensen er ikke koblet på Aula, og derfor kan hun ikke selv komme i kontakt med den 8. klasse, hun laver historieundervisning i.
"Så alt går igennem min praktiklærer. Jeg og min medstuderende laver nogle opgaver, som vi så sender til vores praktiklærer. Han sender det så ud til eleverne, og så skal eleverne sende deres skriftlige besvarelser til min mail".
Bekendtgørelse klar: Nødundervisning skal tage udgangspunkt i den enkelte elev
Vi har ikke nogen føling med, hvad der foregår
Ditte Hundevadt Jørgensen roser sin praktiklærer for at være god til at håndtere situationen og til at videreformilde de beskeder, hun gerne vil have ud til eleverne. Men der er ingen tvivl om, at det ikke er en optimal situation.
"Det er en lidt tom følelse. Det fungerer ikke optimalt. Vi har ikke nogen føling med, hvad der foregår, og det er meget sværere at få tilbagemeldinger fra eleverne. De har afleveret nogle opgaver, som de sender til min mailadresse. Men det er ikke alle, der får gjort det, og hvad stiller man fx lige op med det?".
Ekspert: Skolelukning kan vare helt til sommerferien
Ligesom resten af lærerstaben fik hun ikke mulighed for at tale med eleverne, før Mette Frederiksen bad dem om at blive hjemme fra skole. Siden er de skriftlige afleveringer det eneste, hun har hørt fra eleverne.
"Derfor går vi virkelig glip af meget feedback fra både eleverne og vores praktiklærer. Normalt er der jo virkelig meget fokus på klasseledelse, og hvordan man er sammen med eleverne. Selvfølgelig handler det også om planlægningen af undervisningen, men meget finder man jo ud af undervejs, når det kører".
"I denne her situation har vi slet ingen fornemmelse af, hvad der gik godt, og hvad der kunne have været bedre", siger hun og tilføjer, at hun håber på, at kunne besøg skolen og elever, når skolerne igen åbner, selvom hendes praktik udløber på fredag.
Kan ikke skaffe empiri eller litteratur til bacheloropgaven
Praktikken er imidlertid ikke det eneste, der giver kvaler for Ditte Hundevadt Jørgensen og hendes medstuderende. Bacheloropgaven volder også store problemer rundt om i landet. Nogle afleverer inden længe, mens andre først rigtigt skal til at gå i gang.
Ditte Hundevadt Jørgensen er blandt den sidste gruppe, fordi hun først skal aflevere i starten af juni.
"Men vi er meget udfordret i forhold til at samle empiri og litteratur. Empirien skulle være interview med elever, og de er alle derhjemme, og bibliotekerne er lukkede, så vi har kun adgang til den litteratur, der er til gængelig på internettet".
DLF: Lærerne skal ikke bruge tid på at dokumentere nødundervisning
Hun skal skrive sin bachelor sammen med en medstuderende, og selvom de endnu ikke er så langt, har de en problemformulering og et overblik over, hvad der skal være i opgaven.
"Men det kan være, at vi bliver nødt til at sadle om, nu hvor vi kan ende med at blive meget udfordret i forhold til, hvad der egentlig kan lade sig gøre. Vi har fået en meddelelse fra studiet om, at vi fx også kan bruge elevbesvarelser som empiri, og det giver måske nogle andre muligheder, men nu må vi se".
Planen er holde et møde med vejleder, ligesom hun og makkeren afventer de nyeste meldinger fra myndighederne og studiet.
"Vi har jo forsøgt af vente på udmeldinger fra studiet og ikke gøre noget overilet. Nu tager vi kontakt til vores vejleder. Og så tager vi en beslutning i denne her uge, om vi skal sadle om", sagde hun til folkeskolen.dk/lærerstuderende - vel at mærke kort før, Mette Frederiksen i går eftermiddag fortalte forlængede nedlukningen af samfundet indtil efter påske.
KL og fagbevægelsen enige: Kommunalt ansatte klar til at hjælpe i en krisesituation
Forsøger at tage situationen med ro
Selvom situationen er meget udfordrende, så forsøger Ditte Hundevadt Jørgensen at tage situationen nogenlunde med ro.
"Jeg har indtryk af, at uddannelsen gør alt, hvad de kan for at løse problemerne for os bedst muligt. Vi sidder alle med mange ubesvarede spørgsmål, og det er svært. Men vi har eksempelvis fået at vide, at vi ikke behøver at have videomateriale med fra praktikken, hvis vi ikke nåede at få noget med, selvom det normalt er et krav at have med. Så vi kan mærke, at de forsøger at tilpasse til virkeligheden", fortæller hun.
Thomas' praktikanter havde to uger tilbage, da skolen lukkede ned - sådan løste de problemet