Vi slår den privatpraktiserende lærer helt ihjel. Lærerne skal planlægge sammen, de skal videndele", er den kontante holdning hos skoleleder Jeanne Jacobsen. 26. marts debatterer hun forberedelsestid på Læringsfestival i Bella Centret

Debat i Bella: Hvordan forbereder lærerne sig bedst?

En skoleleder og en lokalpolitiker tørner sammen i en debat om lærernes forberedelsestid og -forhold på onsdag til læringsfestival i Bella Centret. Du er inviteret til at komme og diskutere med, når fagbladet Folkeskolen sætter forberedelsen til debat.

Offentliggjort

danmarks læringsfestival

På tirsdag og onsdag den 25.-26. marts afholdes DanmarksLæringsestival for førte gang i Bella Center i København.Festivalen erstatter Uddannelsesforum og Skolemessen og er bådeudstilling og konference om undervisning og læremidler. Arrangørerer Uni-C og CFU'erne i fællesskab - læs mere pådanmarkslaeringsfestival.dk

Fagbladet Folkeskolen har en stand, hvor du kan høre omde faglige netværk på folkeskolen.dk og deltage i konkurrencen omet weekendophold for to på et Sinatur konferencecenter

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er den optimale løsning på lærernes forberedelse til undervisning? At de kan sidde i et lokale på skolen og videndele med kollegerne? Eller er det bedre at kunne koble fra efter en lang dag med undervisning og i stedet have friheden til at forberede sig derhjemme, når den kreative pære begynder at lyse?

Den 25. og 26. marts er der for første gang læringsfestival i Bella Centret i København, og på dag to af arrangementet vil viceborgmester i Lyngby-Taarnbæk Kommune, Simon Pihl Sørensen (S), og skoleleder på Tagensbo Skole i Københavns Nordvest-kvarter, Jeanne Jacobsen, diskutere lærer-forberedelse. Fagbaldet Folkeskolen er vært for arrangementet i "Den Røde Stol" klokken 13. 

Kom til dialogmøde om fuld tilstedeværelse på skolen - og spis tapas til

I Lyngby tror de på tillid

"Det høje tilstedeværelseskrav, vi ser mange steder, er for dumt, for nu at sige det kontant. Velforberedt undervisning er nøglen i videnssamfundet, og det får man ikke ved at samle lærerne i lærerværelset eller i kø ved en ødelagt kopimaskine", sagde Simon Pihl Sørensen til folkeskolen.dk i januar.

Aftale: Loft over undervisningstiden i Lyngby-Taarnbæk

"Hvis vi skal have det høje faglige niveau i vores skoler, bliver vi nødt til at holde fast. Der er grænser for, hvor højt et gennemsnitlig undervisningstimetal en lærer kan have. Vi tror på, vi har fundet den balance, hvor lærerne får mulighed for at forberede sig godt og grundigt".

Lyngby-Taarnbæk vil ikke kræve fuld tilstedeværelse på skolen

Han er således fortaler for større individuel frihed for lærerne. Lyngby-Taarbæk Kommune er blandt de få, der har indgået en aftale med den lokale lærerkreds, som sikrer lærerne et loft over undervisningstiden og en pæn portion fleksibilitet til at lade den enkelte tilrettelægge blandt andet forberedelse af undervisning.

I Nordvest tror de på tilstedeværelse

På den anden side af nettet står Jeanne Jacobsen. Store dele af Tagensbo Skole er for nylig blevet renoveret, og de nye, rummelige rammer har sikret lærerne gode forhold til at forberede deres undervisning. Flere af lærerne på skolen har da også udtrykt stor tilfredshed med muligheden for at forberede sig på skolen.

"Den største revolution her (på Tagensboskolen, red.) er fuld tilstedeværelse for lærerne. Vi slår den privatpraktiserende lærer helt ihjel. Lærerne skal planlægge sammen, de skal videndele. Vi kan ikke have, at de dygtige lærere går hjem og arbejder dér, og at de knap så dygtige lærere går hjem og arbejder. For så sker der ingen videndeling«, sagde Jeanne Jacobsen i fagbladet Folkeskolens temanummer om lærerarbejdspladser. 

Nye bygninger ændrede kulturen

Jeanne Jacobsen medgiver, at det kræver ordentlige fysiske rammer, hvis lærerne udelukkende skal forberede sig på skolen. Hvis der er sørget for det, er det til gengæld bare et spørgsmål om at vænne sig til de nye arbejdsforhold, inden fuld tilstedeværelse er den bedste løsning, synes hun.

"Jeg tror, at fuld tilstedeværelse er en tilvænningssag. At kunne arbejde på skolen hele dagen. Nogle lærere har tidligere gået hjem og sovet til middag, men de kan vænne sig til at være på skolen hele arbejdsdagen. Har man problemer med at få rettet stile i arbejdsrummet, kan man gå i stillezonen og gøre det dér".