Danmarks Lærerforenings formand Anders Bondo Christensen mener, statsminister Helle Thorning-Schmidt i sit svar-brev sender et signal om manglende respekt for lærerne
Klaus Holsting
"Tomme ord, Thorning"
DLF’s kongres sendte et brev til statsministeren, hvori lærerne udtrykte stor bekymring over regeringens handlinger i forhold til lærernes arbejdsforhold. Nu har DLF fået et svar fra Helle Thorning, men det skuffer i dén grad formand Anders Bondo Christensen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi har ventet over halvanden måned på en reaktion, og så får vi et svar, som overhovedet ikke forholder sig til den bekymring, vi har givet udtryk for. Det er et 'goddag-mand-økseskaft'-svar", siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.
Det er tredje gang, foreningen henvender sig til statsminister Helle Thorning-Schmidt for at gøre opmærksom på, at DLF føler sig overset af regeringen i forhold til de udmeldinger, regeringen er kommet med om lærernes arbejdsforhold. Denne gang var det den samlede lærerkongres, som stod bag henvendelsen. Nu er der kommet svar (se link til højre), men det er tomme ord, mener Anders Bondo og kalder det respektløst.
DLF til Thorning: Lærerne skal ikke finansiere en folkeskolereform
"Svaret overrasker mig ikke, men jeg synes, det er fuldstændig urimeligt over for lærerne. Helle Thorning-Schmidt siger i sin åbningstale, at lærerne fortjener respekt for deres arbejde, men det her er et signal på det præcis modsatte", siger han.
Lærerne ignoreres Anders Bondo kritiserer, at regeringen kun vil samarbejde med KL om lærernes arbejdsforhold. Selvom foreningen har et godt samarbejde med regeringen om den nye folkeskolereform, synes han ikke, det er i orden at ignorere lærerne på ét område, mens man forventer samarbejde på et andet.
Bondo på DLF-kongres: Vi tager ansvar trods stramme rammer
"Al erfaring viser, at en folkeskolereform kun bliver succesfuld, hvis man samarbejder med lærerne. Men man kan ikke forvente et godt samarbejde på ét område, når man samtidig slet ikke vil forholde sig til kritikken på et andet. Lærerne bliver ignoreret på arbejdsforholdsområdet, og det er bare ikke i orden", siger han.
Anders Bondo opfordrer lærerne til at læse de to breve, som begge ligger på dlf.org - se link til højre.