Opdateret med en kommentar fra formand for Københavns Lærerforening
Konsulentfirmaet Human House har nu færdiggjort sine undersøgelser af problemerne på Blågård
Skole på Nørrebro i København.
Her fremgår det blandt andet, at undersøgelserne tegner "et billede af et betændt arbejdsmiljø", og at "16 medarbejdere har anmeldt, at de har oplevet krænkende handlinger fra skoleledelsen" (hovedkonklusionerne kan læses længere nede i artiklen).
Men i en pressemeddelelse frikender administrerende direktør i kommunens børne- og ungdomsforvaltning Tobias Børner Stax skolelederen og souschefen, som har været hjemsendt siden 3. oktober sidste år.
"Jeg sidder tilbage med en erkendelse af, at skolens ledelse har haft en noget nær umulig opgave, og at det ikke er skolens ledelse, som har forårsaget problemerne på skolen", siger Tobias Børner Stax.
Blågård Skole skal dog alligevel have en ny ledelse, da begge ledere ifølge skoledirektøren ikke ønsker at vende tilbage til skolen.
Ifølge skoledirektøren har problemet ligget "på undervisningssiden".
"Der har på undervisningssiden været en kultur, der har været ødelæggende for samarbejde. Hele forløbet på Blågård Skole giver stof til eftertanke, og alene det, at ingen af de to skoleledere ønsker at vende tilbage til deres skole, taler for sig selv", siger han.
Et turbulent forløb
Sagen tog for alvor fart, da skolens tillidsrepræsentant i september sidste år blev fritaget fra tjeneste efter anklager om krænkelser begået mod dele af skolens ledelse. Kort efter blev tre fra ledelsen ligeledes fritaget fra tjeneste efter anklager om krænkelser begået mod skolens lærere.
Både tillidsrepræsentanten og skolens skolefritidsordningsleder fik senere lov at vende tilbage til skolen, efter Københavns Kommune med hjælp fra konsulenthuset Human House havde undersøgt anklagerne og det psykiske arbejdsmiljø på skolen.
Kommunen indvilgede efterfølgende i at betale en bod på 65.000 kroner for uretmæssig hjemsendelse af tillidsrepræsentanten, som senere trådte tilbage fra sit tillidshverv.
Konklusion: De ansatte har lavet alliancer
Københavns Kommune skriver, at de tre undersøgelser "opsummerende viser", at:
- MED-samarbejdet mellem lærere og ledere er brudt sammen, og der er udpræget mangel på tillid mellem parterne.
- De kanaler, som man på skoler normalt bruger til at løse og korrigere daglige samarbejdsudfordringer og konflikter mellem lærere og ledelse fungerer ikke, og den tillidsvalgte har ikke bidraget til at løse problemerne.
- Konflikterne udspringer af en kultur, hvor ansatte finder sammen i alliancer, hvor man enten er med eller imod. Der er, og opretholdes, en udpræget og ødelæggende dem-og-os-kultur.
Tobias Børner Stax udtaler i pressemeddelelsen, at "det er velkendt, at dem som har været meget involveret i langvarige konflikter og samarbejdsproblemer, kan have svært ved at lægge indgroede konflikter bag sig, og dermed reelt kommer til at stå i vejen for en ny, sundere kultur", siger han og fortsætter:
"Der er heldigvis også mange medarbejdere, som giver udtryk for, at de ønsker at komme videre og fokusere på deres opgaver med børnene", lyder det videre fra direktøren, som tilføjer, at forvaltningen har "givet vores bedste bud på de organisatoriske forandringer, der skal til for at genskabe skolen med en helt anderledes samarbejdskultur".
Forslaget skal behandles politisk på onsdag.
Hovedkonklusionerne fra undersøgelserne
Københavns Kommune præsenterer i deres pressemeddelelse hovedkonklusionerne fra undersøgelserne fra konsulentfirmaet Human House:
- "Undersøgelse 1 viser, at der i MED-samarbejdet mellem lærere og ledelse har fundet krænkende handlinger sted i form af mobning mod skolens ledelse, og at det har forårsaget alvorlige helbredsmæssige konsekvenser hos de tre ledere i Lokal-MED, der modsvarer konsekvenserne af langvarig mobning".
- "Undersøgelse 2 viser, at der er mange lærere på skolen, der har meget lav grad af tillid til ledelsen og oplever et dårligt psykisk arbejdsmiljø. 16 medarbejdere har anmeldt, at de har oplevet krænkende handlinger fra skoleledelsen. Der er ingen anmeldelser på udskolingslederen eller KKFO-lederen. Human House er gået videre med at undersøge de anmeldelser der, i flg. Arbejdstilsynets definition, indeholder krænkelser. Anmeldelserne peger samlet set i retningen af et hårdt belastet psykisk arbejdsmiljø med mangel på psykologisk tryghed".
- "Undersøgelse 3 viser, at i to enkeltstående tilfælde kan det dokumenteres og sandsynliggøres, at skolens souschef ud fra Arbejdstilsynets definition har udtalt sig krænkende. Ingen af de to episoder vurderes at have en grov karakter vurderet ud fra omfang, intensitet og helbredsmæssige konsekvenser for de berørte medarbejdere. Kriterier for mobning er heller ikke opfyldt, og der er ikke tilfælde af seksuelle krænkelser. Skolelederen har ikke begået nogen krænkelser".
Ansatte har råbt op i årevis
Mens kommunens undersøgelser frikender skolens ledelse, har Folkeskolen i en række artikler kunnet fortælle, at lærere og
tillidsrepræsentanten ad flere omgange har forsøgt at gøre kommunen opmærksom
på arbejdsmiljøproblemer.
Helt tilbage i 2018 sendte skolens daværende tillidsrepræsentant et brev til det daværende byråd, områdechefen og til den daværende skoleleder om problemer på skolen, som blandt andet handlede om reduktioner i det pædagogiske personale og forflyttelser.
Balladen kulminerede
i efteråret, efter tillidsrepræsentanten havde sendt et bekymringsbrev til
kommunen over netop arbejdsmiljøet. Tre ledere på skolen reagerede ved at melde
ham til Arbejdstilsynet for krænkelser, hvorefter et samlet lærerkollegium også
klagede til Arbejdstilsynet over de tre ledere.
I efteråret
stod 36 tidligere ansatte på skolen frem i et debatindlæg i Folkeskolen og fremførte, hvordan
det i høj grad var som følge af dårlig ledelse, at de havde forladt skolen. Her
lød det blandt andet:
”Som
tidligere lærere har vi eksempler på, hvordan man kunne ende i ledelsens ’negative
kasse’ og blive presset til at forlade skolen. Eksempler på manglende støtte
fra ledelsen i forbindelse med kaotisk undervisningsmiljø. Eksempler på en
ledelsestilgang, der bygger på mistro og manipulation”.
Tilføjet
Formand for Københavns Lærerforening, Katrine Fylking, kan på ingen måde kende forvaltningens beskrivelse af forløbet.
”Vores
tidligere tillidsrepræsentant på skolen henvendte sig allerede i august måned
til områdechefen for at få hjælp til at løse problemerne med samarbejdet og det
dårlige arbejdsmiljø på skolen. Skolen havde en personaleomsætning på 46 pct,
og lærerne på skolen rakte ud for at få hjælp til at komme videre. Derfor
undrer det mig, når forvaltningen skriver, at 'den tillidsvalgte har ikke bidraget
til at løse problemerne'".
Hun fortsætter:
"Jeg genkender heller ikke beskrivelsen af 'en kultur,
hvor ansatte finder sammen i alliancer'. Min oplevelse er, at lærerkollegiet på
Blågård Skole hele vejen har været enige om, at der har været massive problemer
med arbejdsmiljøet – og i øvrigt om at søge at løse de problemer. På mødet med
forvaltningen her til aften er jeg blevet bekræftet i, at der ikke kan tegnes
et generelt billede af, at de forskellige faggrupper herunder lærere og
pædagoger på skolen ikke kan samarbejde”.