Debat
"For mig handler skolen om andet end bare at bestå og levere fine resultater til et regneark", skriver Christina Rinaldo.
Foto: Kristian Ib.
Lærer blev provokeret af mail fra kommunen: Mine elever skal ikke quickfixes
Det kan lyde ganske velmenende, når kommunen eller andre gerne vil hjælpe Christina Rinaldos 9.-klasseselever til med nød og næppe at bestå folkeskolens afgangsprøver, men alligevel bliver hun provokeret.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
”Få dine elever til at
bestå dansk og matematik”.
Sådan stod der for nylig i
emnefeltet på en mail, som landede i min indbakke. Her skrev kommunen om et
turboforløb til mine og resten af kommunens 9.-klasseselever. Ved at gennemføre
forløbet på 10-12 uger med timer udenfor skoletiden ville eleverne pludselig
kunne krybe sig op på et 02 til sommerens afgangsprøver i dansk og matematik.
Det lyder umiddelbart
meget godt, for hvem ønsker ikke, at deres elever består folkeskolen? Men
alligevel bliver jeg provokeret af quickfix-løsninger som denne.
For det første er forløbet
henvendt til skoletrætte elever, så dem vil man fra kommunens side sende endnu
mere i skole efter skoletid. Jeg prøver faktisk i samarbejde med ledelse og
UU-vejleder at få elevernes lys tilbage i øjnene ved hjælp af ekstra
praktikker, så de kan få prøvet sig selv af og finde ud af, hvad de er rigtigt
dygtige til. Det er en bedre vej at gå, end at de skal slæbe sig til endnu
flere skoletimer.
For det andet mener jeg,
at det er frækt at love de her unge mennesker at opnå det magiske 02. For hvad
nu hvis det ikke sker alligevel? Hvem samler dem så op? Og for det tredje viser
mailen fra kommunen, at man forventer ”teaching to the test” fra skolens side.
Det vigtige er tydeligvis, at eleverne består.
For mig handler skolen om
andet end bare at bestå og levere fine resultater til et regneark. Elever skal
ikke quickfixes. Det må og skal være vigtigere, at eleverne går ud af
folkeskolen med skoletasken fyldt af drømme og troen på egne evner.
Mere prestigefyldt at
”redde” eleverne til sidst
Nu kunne du måske sige:
”Jamen herregud, Christina, det er da bare et enkelt tiltag, der hjælper nogle
unge mennesker”. Men nej, gid det var så vel. For det her er bare det seneste
eksempel i en lang række af turboløsninger.
Vi har før set Lars
Løkkes drengeakademi, Jim Lyngvilds skole for talentfulde unge, Camp True North
og mange flere – sikkert velmenende – initiativer, der med et snuptag kunne løse
de unges skoleudfordringer.
Min påstand er, at alle
de kommunale ressourcer, der er blevet lagt i det her turboforløb, kunne være
brugt langt bedre ude på skolerne. Her kunne de have hjulpet de svageste elever
langt tidligere i deres skoletid.
Alligevel virker det som
om, det er mere prestigefyldt at ”redde” de her elever til allersidst i
skoletiden. Så kan man være helten, og måske kan man endda få fornøjelsen af at
pege fingre ad folkeskolen og sige: ”Hvorfor gør I ikke bare som os?”.
For mig er det her med at
quickfixe elever igennem turboforløb overhovedet ikke i barnets tarv, for vi
har muligheden for at investere i at hjælpe den her gruppe elever langt, langt
tidligere i deres skoleforløb. Jeg har talrige gange selv forsøgt at få hjælp
til elever allerede i indskolingen, men her tager det en evighed.
Det ville tværtimod være
i barnets tarv, hvis vi lærere og pædagoger rent faktisk kunne få de nødvendige
ressourcer til at hjælpe eleverne i tide. Så kunne vi ovenikøbet undgå, at der
bliver behov for turboforløb og snuptagsløsninger til allersidst.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk