I skoleåret 09/10 lå tallet på 43 procent. Nu gennemfører 80 procent af de ordblinde elever de obligatoriske prøver i 9. klasse.

Næsten dobbelt så mange ordblinde gennemfører de obligatoriske prøver i 9. klasse

I dag får flere elever med ordblindhed et afgangsbevis med i hånden, når de forlader folkeskolen end tidligere. Det viser nye tal fra Undervisningsministeriet. I de to seneste skoleår har 80 procent af eleverne med ordblindhed i 9. klasse gennemført de obligatoriske prøver.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fire ud af fem eleverne med ordblindhed i 9. klasse gennemførte de obligatoriske prøver i de to seneste skoleår. Det viser nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet. Til sammenligning lå tallet for skoleåret 09/10 på 43 procent. 

Der er altså tale om en stigning på 37 procentpoint.

Gennemførselsprocenten nærmede sig allerede de 80 i det sidste skoleår før coronapandemien. I 18/19 gennemførte 78,7 procent af de ordblinde elever prøverne.

Særligt i dansk læsning og retskrivning har gruppen af elever med ordblindhed hentet ind på de øvrige grupper af elever. Her var der kun henholdsvis to og 2,2 procentpoint forskel i andelen, som bestod læsning og retstavning i skoleåret 23/24.

Tallene gør ministeren glad

Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) blev glad, da han så tallene.

”Ordblinde børn er ikke mindre dygtige end deres klassekammerater. Hvis de får hjælpemidler og den rette støtte, kan de klare sig ligeså godt som alle andre. Selvom hjælpen til ordblinde elever ikke er perfekt, så er det virkelig et område hvor folkeskolen er blevet markant bedre" siger han til ministeriets hjemmeside.

Den positive udvikling kan blandt andet skyldes, at der de seneste år har været fokus på tidlig opsporing og identificering af elever med ordblindhed. Dermed har skoler kunnet sætte ind med den rette støtte tidligere.

Der skal dog tages forbehold for, at andelen af elever, som testes ordblinde i samme periode er steget markant. Det betyder, at elevsammensætningen i gruppen af elever med ordblindhed sandsynligvis har ændret sig over årene og inkluderer muligvis i dag en, i udgangspunktet, fagligt stærkere gruppe.

Hver femte elev var testet for ordblindhed

I det forgangne skoleår var 21 procent af eleverne i folkeskolens 9. klasse blevet testet for ordblindhed i løbet af deres skoletid via den nationale ordblindetest. Det er en stigning på to procentpoint i forhold til skoleåret før.

14 procent af eleverne er testet ordblinde, mens fire procent er testet usikker i fonologisk kodning og tre procent. ikke-ordblinde. Personer i kategorien usikker i fonologisk kodning har langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavsfølger til sproglyde, men ikke i samme grad som ordblinde.