Mette Mellerup glæder sig til to dage med skolepolitiske debatter.

Lærer ser frem til traditionsrigt ”skole-Folkemøde”: Håber på konkrete løsninger

Efter en corona-pause samles skolens interessenter torsdag og fredag til det traditionsrige Sorø-møde, som undervisningsministeren har inviteret til. Målet er at skabe bred inddragelse i politiske beslutninger, og lærer Mette Mellerup glæder sig til at melde sig på banen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvad skal eleverne egentlig lære i folkeskolen?

Det bliver formentlig et centralt spørgsmål på årets Sorø-møde, hvor undervisningsministeren traditionen tro har indkaldt politikere, fagprofessionelle og eksperter til debat om skole og undervisning.

I år har undervisningsminister Mattias Tesfaye valgt fagene og de fælles mål som tema. Læreplaner og afgangsprøver er derfor på dagsordenen, og målet er, at de mange interessenter kan få medindflydelse på de forandringer, der ifølge ministeren er nødvendige.

"I regeringen ønsker vi en undervisning, der finder en bedre balance mellem fagenes praktiske, kreative og teoretiske sider. Det kræver en forandring, der blandt andet indebærer en bred diskussion af vores læreplaner, Fælles Mål.

En undervisning med en bedre balance kalder også på en drøftelse af, om prøverne skal balanceres anderledes”, skriver ministeren i sin invitation til Sorø-mødet.

Fakta: Sorø-mødet

  • Tidligere undervisningsminister og folketingsmedlem for Venstre, Bertel Haarder, er ordstyrer på årets møde - og det er også ham, der for 40 år siden inviterede til det første Sorø-møde på Sorø Akademi. Siden har det været en tradition, stort set kun afbrudt af coronapandemien.
  • På mødet diskuterer praktikere, politikere og eksperter et aktuelt skolepolitisk emne. Tidligere har temaerne bl.a. været inklusion, ungdomsuddannelser og dannelse.
  • I år er temaet ”Fagenes Fest” med politiske paneldebatter om blandt andet afgangsprøver og læreplaner. Blandt oplægsholderne er Lene Tanggaard, rektor på Designskolen i Kolding, Claus Holm, institutleder på DPU, og Thomas Illum, forskningschef ved UCL Professionshøjskole og Erhvervsakademi og leder af Center for Anvendt Skoleforskning.

Brug for at ruske op i afgangsprøver

Mette Mellerup, der er faglig rådgiver på folkeskolen.dk/naturfag og med i ministeriets naturfaglige faggruppe, er en af de lærere, der er inviteret med på Sorø-mødet. Hun glæder sig - især til den del der handler om afgangsprøver. 

Hun peger på ’multiple choice’-udtræksprøverne i biologi og geografi, som hun mener er ”skudt helt vil siden af”:

”Der er ofte svære naturfaglige begreber med, som slet ikke hænger sammen med de timer, man har til fagene. Nogle gange har jeg også set, at prøverne dykker dybt ned i et emne, som der måske slet ikke har været tid til at dække ordentligt, og så har man ingen chance”, siger hun.

Lad det ikke være tom snak

Mette Mellerup har skrevet flere emner og spørgsmål på sin liste til Sorø-mødet. Men hendes fokus er, trods teamet, ikke på Fælles Mål. For som repræsentant for naturfagslærere håber hun på at få konkrete svar på, om der er flere ressurser i sigte.

”Naturfag og interessen for det skal spire, fra børnene er helt små. Og lige nu står det skidt til med faget naturteknologi, vi mangler desperat uddannede kolleger og ordentlige faglokaler. Det er en akut situation. Jeg håber, jeg får mulighed for at spørge ministeren om det”, siger Mette Mellerup, der forud for mødet også har bedt andre naturfagslærere om input til spørgsmål i et blogindlæg på folkeskolen.dk.

Selvom hun glæder sig til Sorø-mødet, frygter hun også, at det vil ende i tom snak. 

”Det er jo en rigtig god idé at samle parterne og diskutere løsninger. Men vi ved, at folkeskolen er en supertanker. Så kan lærerne bruge det her, når de står ude i 4. klasse med de udfordringer, der er? Jeg håber i hvert fald, der kommer noget konkret ud af mødet”, siger Mette Mellerup, der er lærer på Sølystskolen i Silkeborg.

Læs mere fra Sorø-mødet de kommende torsdag og fredag, hvor folkeskolen.dk dækker udvalgte oplæg og debatter.