Frihedsforsøget

På Store Merløse Skole har lærerne Thomas Heltofts (tv) og Lars Faurholm (th) blandt andet brugt friheden til at oprette cykling som valgfag i 3. klasse.

Cykling, mindre teori og nye fag: Det har skolerne i Esbjerg og Holbæk brugt friheden til

Det meget omtalte frihedsforsøg lakker mod enden, og skolerne i Esbjerg og Holbæk skal fra næste skoleår igen følge ministeriets samlede plan for at drive skole i Danmark. Hvad brugte de egentlig de fire år med frihed til?

Offentliggjort Sidst opdateret

219.

Det er det antal af aktive initiativer, Vive er kommet frem til, der foregår på skolerne i Holbæk og Esbjerg som en del af frihedsforsøget. 

Det skortede da heller ikke på idéer fra forsøgets start. Det blev tydeliggjort, da Folkeskolen var med under et planlægningsmøde for lærere, skoleledelse og pædagoger på 2. årgang på Auraskolen i Esbjerg. Mødet blev som følge af corona holdt på Skype.

Her blev det blandt andet foreslået at opløse skoleskemaet, så det ikke blev udgjort af fag men i stedet at blokke af tid, som lærerne i klassen og på hele overgangen selv skulle være herre over. Det blev også diskuteret, i hvor høj grad man kan tillade sig at niveau-inddel børn allerede i 2. klasse.

Med hvad er skolerne i Holbæk og Esbjerg egentlig endt med at bruge deres ekstraordinære frihed til? 

Her har Folkeskolen samlet nogle af de tiltag, som skolerne i de to kommuner har sat i værk under forsøget, der slutter ved udgangen af dette skoleår.

Kortere skoledage og senere mødetider

Som på stort set alle andre skoler har Kildebjergskolen i Holbæk forkortet skoledagene, og så  har eleverne fået lov til at møde senere mandag og fredag. Skolen har også blandt andet indført ugentlige temadage, lavet venskabsklasser og oprettet juniortræner-valgfag.

Alt sammen noget, der faldt i god jord hos skolens elever. Som Majse fra 8.f beskrev det her på Folkeskolen:

”Det kan lyde helt urealistisk, men vi har fået, alt hvad vi har peget på”.

Skolen har også indført fleksibel skolestart, som har givet mulighed for, at ikke alle behøver at starte i børnehaveklasse fra august, men også har kunnet begynde allerede i maj eller vente til november.

”Det er så vanvittigt vigtigt, at de får en god start, og det er vores opgave at indrette det, så det passer til børnene”, sagde skoleleder Mette Arnth Vadsager til Folkeskolen i sommeren 2023.

Mindre teori og mere fordybelse i håndværket

På Vipperød Skole, ligeledes i Holbæk Kommune, mener to af lærerne, at afgangsprøverne i de praktisk-musiske fag er for omfattende og teori-tunge, som de oplever går ud over muligheden for at lære selve de to håndværk. 

De besluttede derfor at omforme valgfagene madkundskab og håndværk og design, så de passede til FN’s 17 Verdensmål og samtidig tog udgangspunkt i værkstederne til madkundskab og håndværk og design. 

Desuden skulle eleverne først efter to år vælge, i hvilket af fagene de ville eksamineres.

”I madkundskab har de brugt tiden på at være i køkkenet, så de ved, hvor lang tid det tager at fremstille det, de har besluttet, og så de ved, hvad de vil vise til lærer og censor”, sagde madkundskabslærer på Vipperød Skole Sophie Danneborg forrige år til Folkeskolen.

Ny organisering og en 50 kilometer lang gåtur

På Signaturskolens tre skoler i Esbjerg valgte de at organisere sig helt anderledes end før. Hver lærer blev alene tilknyttet én årgang, hvorefter det var op til årgangsteamet at bestemme elevernes skema ude for uge. Kun længden af spisepausen og dagen var fastlagt.

Når ugen kun skal koordineres med årgangens lærere, giver det mulighed for at gøre nogle andre ting end normalt. Blandt andet valgte en hel indskoling på en af de tre skoler, at tre dage op til en Kristi himmelfarts-ferie skulle foregå udendørs, hvor de besøgte nærmeste skov og den lokale skydebane.

Andre elever har været på en 50 kilometer lang gåtur, mens andre klasser havde forløb med virksomheder i området.

”Det kunne vi også før, men nu sker det så meget oftere, fordi det er blevet nemmere bare lige at gøre, når det kun skal koordineres i årgangsteamet”, fortalte skoleleder Jette Sylvestersen, efter frihedsforsøget havde været gang i et år. 

6. klasse blev rykket op i udskolingen

På Fortunaskolens fem afdelinger i Esbjerg Kommune ændrede de på skolens faseopdeling. 6.-klasserne blev en del af udskolingen, så mellemtrinet blev reduceret til kun at bestå af 4. og 5. årgang.

Tanken bag at rykke 6. klasse op i udskolingen var et forsøg på at reducere det store fokus på afgangsprøver, der ofte sætter ind, når eleverne begynder i 7. klasse. Omstruktureringen betød også, at eleverne skulle opleve færre store lærerskift i løbet af deres skolegang.

”Eleverne følger nogle voksne fra 0.-5. klasse, og så er det så nogle andre lærere, der tager over fra 6. klasse. Forskningen og vores nationale test har vist, at på mellemtrinnet falder elevernes matematik- og læseniveau. Vi har ikke et klart svar på hvorfor, men vi har i hvert fald taget en beslutning om at prøve at nedbryde skellet i den normale faseopdeling”, sagde skoleleder Jan Lagoni i foråret 2021.

Nyt fag: ”Trivsel, demokrati, samarbejde”

På Nr. Jernløse Skole i Holbæk oprettede de et helt nyt fag med navnet Trivsel, demokrati, samarbejde – i daglig tale TDS.

Faget blev udviklet af inklusionspædagog på skolen Joan Dalgaard Kongsted og børnehaveklasseleder Gina Schlicker på baggrund af 550 forslag fra ansatte, elever, deres forældre og lokalsamfundet til, hvordan skolens nyvundne frihed kunne udnyttes.

”Jeg håber, at de i TDS kommer til at lære demokrati med kroppen, opleve demokrati. Vi kan også bruge tiden til at forebygge for eksempel mobning og tale om vigtige og svære ting i børnenes liv. Og nogle gange bare få en god snak over et spil”, fortalte Gina Schlicker om faget til Folkeskolen i efteråret 2021.

Lærerne på skolen havde kun det nye fags overskrift at rette sig efter, og det gav ifølge lærer i 2. klasse Mett Andersen mulighed for at eksperimentere:

”Jeg må gerne lave noget, der viser sig ikke at virke. Der er ingen mål, jeg skal hakke af. Det føles meget frit”. 

Findes den næste Vingegaard på Vestsjælland?

På Store Merløse Skole i Holbæk oprettede de på lærerne Lars Faurholm og Thomas Heltofts initiativ cykling som valgfag.

Her mødte Folkeskolen for godt et år siden Bastian fra 3. klasse, som stolt viste sin nye cykel frem. Foruden cykelturene i det vestsjællandske landskab lærte eleverne også færdselsreglerne og de snuste til, hvordan man vedligeholder og reparerer en cykel.

”Når man kommer hjem efter en lang tur og har overvundet både modvind, bakker og punkteringer, har de virkelig armene over hovedet”, fortalte lærer Thomas Heltoft om, hvordan cykeleleverne fik en oplevelse af at kunne meget mere, end de troede.

I Vive’s officielle evaluering af frihedsforsøget, der blev offentliggjort i går, fremgår det, at opbrud af skemaet og kortere skoledage, er noget af det, flere af skolerne i forsøget har gjort.

Derudover har skolerne i forsøget også arbejdet med blandt andet overgangen mellem skoletid og fritid, skoleskak, morgenmadscafé, flere timer med to voksne i klasserne og nye valgfag som E-sport og teknologi og programmering.