Afgangsprøver

Står det til Lærerforeningen er det snarest muligt slut med rækkerne af bøjede nakker i idrætssalen. For afgangsprøverne står i vejen for en "praksisnær, eksperimenterende undervisning", lyder det.

Danmarks Lærerforening vil have alle afgangsprøver afskaffet

Står det til Danmarks Lærerforening, bør danske unge ikke længere afslutte deres skoleforløb med at gå til afgangseksamen. I stedet bør eleverne afslutte med en mere helhedsorienteret vurdering fra deres lærere, lyder ønsket.

Offentliggjort Sidst opdateret

Afgangsprøver skal helt ud af grundskolen.

Sådan lyder en ny, bemærkelsesværdig anbefaling til politikerne fra Danmarks Lærerforening. Organisationen foreslår, at afgangsprøverne bliver afskaffet for alle elever og i alle fag.

”Både forskning og praksiserfaring peger på, at afgangsprøver ikke gør skolens undervisning bedre. Uden afgangsprøver vil vi kunne koncentrere os om at lave den gode, varierede, motiverende undervisning”, siger forkvinde for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov.

Der er allerede politisk enighed på Christiansborg om, at der er behov for færre prøver. I foråret blev partierne i forligskredsen enige om, at antallet af afgangsprøver skal skæres fra otte til seks fra skoleåret 2025/2026. 

Samtidig skal en endnu ikke nedsat ekspertgruppe komme med bud på, hvordan prøverne "kan videreudvikles, og prøvetrykket justeres yderligere på lang sigt".

Formandskabet for Rådet for Børns Læring har desuden anbefalet en kraftigere reduktion i  antallet af prøver. Her lyder anbefalingen til undervisningsministeren, at eleverne kun bør gå til prøver i dansk og matematik. 

Men nu går lærernes organisation endnu videre og foreslår, at alle prøverne afskaffes. Regitze Flannov fortæller, at Lærerforeningen vil ”sætte en tydelig retning”.

”Afgangsprøverne, som de ser ud i dag, er normerende for undervisningen. Vi ønsker en mere praksisnær og eksperimenterende undervisning, og det står prøverne i vejen for. Det ved vi fra forskningen, men vi ved det sandelig også fra vores medlemmer”.

I stedet for at afslutte folkeskolen med et eksamensbevis fuld af karakterer fra afgangsprøverne er det nu Danmarks Lærerforenings politik, at eleverne skal have en afsluttende vurdering af deres faglige niveau, som er foretaget af deres lærere.

Det skal ifølge foreningen give mulighed for en mere helhedsorienteret vurdering af elevens faglige styrker i fagene.

”Det vil give et helhedsblik på elevens faglige niveau, som de skal have med ud af skolen. Og det skal ikke afhænge af 20 minutters præstation ved afgangsprøven”, siger Regitze Flannov.

Tager man et kig til afslutningen på grundskolen i de øvrige nordiske lande, er det kun Norge, der ligesom herhjemme slutter skolen af med nogle få prøver. I Sverige, Finland og Island afsluttes grundskolen uden en afgangseksamen. 

Forældre og skoleledere er enig i intentionen

Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal hilser DLF’s initiativ velkommen.

”Vi er enige langt hen ad vejen, men spørgsmålet er, om det er realistisk at få gennemført. For det er ikke umiddelbart det, politikerne vil”, siger han.

Skolelederforeningen peger derfor ligesom formandskabet for Rådet for Børns Læring på, at man i stedet reducerer afgangsprøverne til kun at være i dansk og matematik. 

Næstformand i Skole og forældre Regitze Spenner Ishøy synes, at det er et spændende forslag at afskaffe folkeskolens prøver og eksaminer.

”Jeg synes, vi i virkeligheden burde kigge på hele den måde, vi bedømmer vores børn på - også på karakterskalaen. Er der andre måder, man kan forberede at teste elever end eksamen? Eksamen afspejler måske ikke det, man kan”, siger hun og peger på, at der også er udfordringer i at afskaffe den.

”Når man kommer videre i uddannelsessystemet, bliver man jo bedømt ved eksaminer. Måske er det godt at have prøvet at gå til eksamen for at afmystificere det? Men det kan man godt gøre i en undervisningssituation, hvor man svarer på en opgave eller laver noget på tid”.

Hun mener, at afgangsprøverne i dag har for stor betydning.

”Det er ret vildt, at ni eller ti års undervisning skal afgøres af en eksamen på en halv time, og at det er dér, man vurderer, hvor dygtig en elev er, og ikke på det, der ligger forud for eksamen”.

Skoleledere vil af med eksamens-ordet 

Står det til lederne, bør et første vigtigt skridt være at skrotte ordet 'eksamen'.

”Vi vil have fjernet det at kunne bestå eller ikke bestå. Folkeskolen skal man ikke bestå. Den skal gennemføres. Vi protesterede voldsomt, da det blev ændret til, at man skal bestå, men det gled næsten ubemærket igennem”, siger han. 

”Der er mange elever, der slår sig alvorligt på følelsen af, at man skal bestå noget. Man har brug for en karakter for at søge ind på en ungdomsuddannelse, men det handler ikke om at bestå eller ikke bestå”.

Skolelederne mener desuden, at der er brug meget større frihed til, hvordan prøverne skal afvikles.

”Det behøver ikke at være ens i hele landet”.

”Man kunne prøve andre former for evalueringer"

Claus Hjortdal tilslutter sig Danmarks Lærerforening holdning om, at vurderingen af elever bør kunne ske på andre måder, end tilfældet er i dag. 

”Man kunne prøve andre former for evalueringer. Lidt ligesom projektopgaven, som kan opfyldes på forskellige måder, alt efter hvor man står. Man kan lave en faglig stærk opgave eller en stærk visuel opgave. Vi skal udfordre den enkelte elev, alt efter hvor de er. Det skal være svært for dem, men det skal være overkommeligt”.

”Lige nu er afgangsprøverne standardopgaver, som er lette for nogle og svære for nogle. Vi vil gerne ændre den, så alle skal stå på tæer på det niveau, de er på. Det vil være en meget mere reel feedback til eleverne”.