Afgangsprøver
Vi ønsker en praksisnær og eksperimenterende undervisning, og det står prøverne i vejen for", siger Regitze Flannov.
Foto: Stine Riis Ebbesen
Hvorfor vil I af med eksamen, DLF?
Hvad er argumenterne for, at Danmarks Lærerforening som noget nyt anbefaler, at folkeskolen ikke længere skal afslutte med afgangsprøver? Forkvinde for foreningens undervisningsudvalg svarer.
Eksamen og afgangsprøver i grundskolen skal helt afskaffes, mener Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse.
Lærernes organisation mener i stedet, at eleverne skal have en afsluttende vurdering af deres faglige niveau, som er foretaget af deres lærere.
Det skal ifølge foreningen give mulighed for en mere helhedsorienteret vurdering af elevens faglige styrker i fagene.
Folkeskolen har spurgt forkvinde for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov, hvad der er tankerne bag den bemærkelsesværdige anbefaling.
”Både forskning og praksiserfaring peger på, at
afgangsprøver ikke gør skolens undervisning bedre. Uden afgangsprøver kan
vi koncentrere os om at lave den gode, varierede, motiverende undervisning”, siger hun.
”Afgangsprøverne, som de ser ud i dag, er normerende for undervisningen. Vi ønsker en mere praksisnær og eksperimenterende undervisning, og det står prøverne i vejen for. Det ved vi fra forskningen, men vi ved det sandelig også fra vores medlemmer”, forklarer hun.
Karakterer skal ikke afhænge af én præstation
Kan man ikke lave prøveformer, der understøtter praksisnær og eksperimenterende undervisning i stedet for helt at afskaffe
prøver?
”Man kan godt arbejde med at lave afgangsprøver, der i højere grad
understøtter den undervisning vi gerne vil fremme. Men det ville ikke ændre på, at elevens karakter kommer til at afhænge af én præstation og ikke et
helhedsbillede”, siger Regitze Flannov.
”Vi mener, at eleverne skal
have en kvalitativ, faglig vurdering, som er mere helhedspræget, end vi ser i dag.
Lærerne skal selvfølgelig kunne lave alle de prøver for deres elever, de
finder hensigtsmæssige i forhold til deres klasser og til fagenes formål. Det
kan være test, man bruger i undervisningen eller projekter, som eleverne laver.
Det vil give et helhedsblik på elevens faglige niveau, som de skal have med ud
af skolen. Men det skal ikke afhænge af 20 minutters præstation ved
afgangsprøven”.
Der er lige nu både politikere og eksperter, for eksempel Rådet for Børns Lærings formandskab, som anbefaler færre afgangsprøver. Er det
ikke godt nok?
”Vi ønsker den gode, varierede og eksperimenterende
undervisning, og det står prøverne i vejen for. Hvorfor skulle nogle fag så afsluttes med prøve, mens andre slipper? Hvorfor ikke afskaffe dem helt?”
Hvad med elevernes retssikkerhed?
Tilhængere af afgangsprøver fremhæver ofte, at de giver
eleverne sikkerhed for en retfærdig bedømmelse, i og med at der er censorer og klagemuligheder
i forbindelse med eksamen. Det vil jo bortfalde med jeres forslag?
”Undersøgelser viser faktisk, at elevernes standpunkts- og
årskarakterer ligger så tæt på hinanden, at man kan sige, at der faktisk ikke
er brug for censor for at sikre en retfærdig karakter”, siger Regitze Flannov.
”Derudover
mener jeg selvfølgelig, at vi som lærere er så professionelle, at vi har
en retfærdig og gennemskuelig helhedsvurdering for øje, når vi bedømmer elever”.
Hvor skal den elev, som føler sig uretfærdigt behandlet, gå hen med sin sag, hvis eksamen er afskaffet?
”Vi har ikke en detailplan for hvordan et eksamensløst
system skal være, men mit umiddelbare svar er at, det er jo ikke én lærer, der
skal vurdere eleven. Det er alle elevens lærere og der er også en leder inde
over”, siger hun.
”Det kan godt være, at det vil kræve noget efteruddannelse af lærerne
at bedømme på den måde, og der skal også laves nogle pejlemærker, så der bliver
ensartethed i bedømmelserne på tværs af skolerne. Men der er et momentum lige
nu, hvor vi som faglig organisation skal ind og være meget præcise i den debat".
"Med rod i den viden, vi har fra forskning og fra vores medlemmer, melder vi nu klart ud: afgangsprøver skal helt væk fra grundskolen, fordi det vil give bedre
undervisning”.