De danske afgangselever har langt flere afgangsprøver end eleverne i de andre nordiske lande.Jesper Knudsen
Vidste du det: Tre ud af fem nordiske lande har ingen eksamen i grundskolen
Kun i Norge og Danmark afsluttes grundskolen med eksamen, og i Norge skal eleverne kun op til to prøver, viser en norsk kortlægning af de nordiske slutvurderingssystemer.
Siden 2019 har danske skoleelever afsluttet 9. klasse med en
egentlig eksamen, som har betydning for deres mulighed for at komme videre på
en gymnasial uddannelse. Og også før den tid har man afsluttet folkeskolen med
afgangsprøver i adskillige fag.
Annonce:
I Norge går eleverne ligeledes til eksamen i
denne tid, dog kun til to prøver. Til sammenligning eksamineres de danske elever ved syv prøver.
Men hverken i Sverige, Island eller
Finland er eksamen noget, der findes i grundskolen.
”Forskellene er større, end vi var klar over”, siger Elisabeth
Hovdhaugen til utdanningsnytt.no.
Hun er forsker ved det nordiske
uddannelsesforskningsinstitut Nifu i Oslo, som af det norske
uddannelsesdirektorat sidste år fik til opgave at undersøge, hvordan man bedømmer
elever ved afslutningen af deres skolegang i andre lande.
Annonce:
Sådan slutter grundskolen i Norden
NORGE
Elever i udskolingen får en slutvurdering i form af standpunktskarakterer
ved afslutningen af hvert fag og eksamenskarakterer i 10. klasse (svarer til
dansk 9. klasse). Alle elever trækkes ud til eksamen i to fag. Én centralt stillet
skriftlig eksamen i enten matematik, norsk eller engelsk og én lokalt givet
mundtlig eller praktisk-mundtlig prøve. Alle, der har gennemført grundskolen, har ret til at komme
videre på en ungdomsuddannelse og vil få eksamensbevis, uafhængig af om de har bestået
fagene. Karaktergennemsnittet vil dog kunne have betydning for, hvilken
ungdomsuddannelsesretning eleven kan optages på, og nogle steder hvilken skole
eleven kan komme ind på.
DANMARK
Slutkaraktererne i Folkeskolens afgangseksamen bruges til at
vurdere, om den enkelte elever er egnet til optag på en ungdomsuddannelse. For
at bestå skal elevens have et karaktergennemsnit på minimum 2,0 i de otte
obligatoriske prøver. Eksamensbevis gives til elever, der består eksamen efter
9. klasse eller elever, som i den frivillige 10. klasse har aflagt eksamen i én
eller flere af de fastsatte prøver på 9.-klasseniveau. Samlet skal eleverne til syv prøver, hvoraf de fem er bundne. Disse er en skriftlig og mundtlig prøve i dansk, en skriftlig prøve i matematik, en mundtlig prøve i engelsk og en fælles mundtlig prøve i fagene fysik/kemi, biologi og geografi. Derudover skal eleverne op i to udtræksfag. Optagelse på en gymnasial uddannelse kræver et
karaktergennemsnit på mindst 5,0. Optagelse på erhvervsrettede ungdomsuddannelser
kræver mindst 2,0 i skriftlig og mundtlig dansk og skriftlig matematik. Elever,
der ikke består, kan forsøge at forbedre resultatet i 10. klasse.
FINLAND
Der er ingen eksamener i den finske grundskole, og alle
karakterer gives af læreren. For at kunne fortsætte på en ungdomsuddannelse,
skal eleven have bestået kernefagene, modersmål, andet nationale sprog, fremmedsprog,
matematik, fysik, kemi, biologi, geografi, sundhed, religion/etik, historie,
samfundsfag, musik, kunst, håndværk, gymnastik og hjemkundskab. For elever, der
ikke består, tilbydes 10. klasse.
ISLAND
Karaktergivning er kun obligatorisk på sidste klassetrin af
grundskolen, og karakterne gives af lærerne med udgangspunkt i centralt
fastsatte kompetencemål og kriterier. Der er nationale prøver/test i islandsk
og matematik på 4., 7. og 10. klassetrin og også i engelsk i 10. Elevens prøveresultat
skal informere både dem selv, deres forældre, lærere, skoleledelse og myndigheder
om deres niveau. Alle elever har ret til optagelse på en ungdomsuddannelse,
men det er op til den enkelte skole at fastlægge sine egne optagelseskrav.
SVERIGE
Siden 2012 har elever i de svenske offentlige og private
grundskoler fået karakterer fra 6. klasse. For at kunne søge optagelse på en
gymnasielignende ungdomsuddannelse skal eleven have bestået-karakter i fagene
svensk, engelsk og matematik foruden mindst fem andre fag. Der er ingen
eksamen, men læreren giver en afsluttende karakterer. Ved karaktergivningen
skal læreren være særligt opmærksom på elevens præstation i den nationale
prøve/test i faget, men samtidig må karakteren ikke styres alene af de nationale
test, men skal bero på en helhedsvurdering.
Bl.a. havde
forskerne troet, at der var eksamen i den islandske skole, men kortlægningen
viste, at de islandske elevers afsluttende karakterer gives af deres lærere.
Det
samme sker i Finland og i Sverige. I Sverige er lærerne dog forpligtet til at
lægge vægt på elevens præstation i de nationale prøver, når de giver den afsluttende
karakter. De svenske elever tager nationale test/prøver i 3., 6. og 9. klasse,
og de er netop indført for at sikre, at læreren ikke kun vurderer eleven i
forhold til klassekammeraterne, men i forhold til, hvad elever i 9. klasse på
landsplan forventes at præstere. Desuden må kun lærere med såkaldt lærerlegitimation
sætte karakterer selvstændigt.
For at få legitimation/autorisation skal man
have taget en læreruddannelse, og nyuddannede starter med et prøveår, hvor de
har en erfaren autoriseret lærer som mentor.
Leder af Danske Lærerorganisationer International Kristina Aaltonen,
som følger udviklingen i Finlands uddannelsessystem, mener, at fraværet af eksamener i Finland bidrager med et vigtigt perspektiv på prøvernes betydning.
Annonce:
”Det viser jo, at det ikke har den helt store betydning med eksamen.
Og når man tænker på, hvad vi bruger af resurser på prøverne, og hvor meget
eleverne kunne nå at lære på den tid, der nu går til prøver og forberedelse til
prøverne, er det et spørgsmål, om det er den rette prioritering”, siger
Kristina Aaltonen og fremhæver, at man i Finland er meget opmærksom på, at
lærernes bedømmelse af eleverne skal være formativ og styrke elevernes lyst til
at lære og videreuddanne sig.
”Men de har de samme problemer med mistrivsel blandt unge,
som vi ser i alle andre vestlige lande. Det indikerer, at de problemer ikke nødvendigvis har
noget direkte med test og eksamen at gøre”.