Afgangsprøver
Danske Skoleelevers formand viser deres ønsker til fremtidens afgangsprøver
Foto: Danske Skoleelever.
Danske Skoleelever: Vi vil hellere af med en danskprøve end prøven i idræt
Interesseorganisationen for landets skoleelever ser gerne, at man beholder de praktisk-musiske prøver og afskaffer nogle af de ”mange teoritungeprøver” og holder fast i dem ”der belønner andet end udenadslære”.
Danske Skoleelever
hilser det velkommen, at det er politisk besluttet at skære
antallet af obligatoriske afgangsprøver fra otte til seks.
Men i stedet for at afskaffe idræt som prøvefag, burde
politikerne hellere have kigget i andre retninger, mener elevforeningen.
Sådan lyder
det i et nyt notat, som Danske Skoleelever har offentliggjort i dag. De ser
hellere, at man skiller sig af med nogle af ”de mange teoritunge prøver – som
eksempelvis de fire prøver, vi har i dansk” end at afskaffe praktisk-musiske
prøver som madkundskab – eller netop idræt.
Danske Skoleelever mener også, at
ordningen fra corona-tiden, hvor man kunne få ophøjet sin standpunktskarakter
til prøvekarakter, bør genindføres, og så skal der lægges mere vægt på kreativitet
og innovation i prøverne.
Foreningen vil også gerne have, at der skal være eksterne censorer, selv når et fag ikke afsluttes med en prøve.
"Det er vigtigt, at vi som elever har mulighed for at blive bedømt af en anden end vores egen
lærer, som giver os standpunktskarakterer, selvom et fag afsluttes på anden vis end en prøve", skriver Danske Skoleelever i et notat.
Tiltagene skal ifølge Danske Skoleelever sikre, at folkeskolen kan afsluttes uden at
gå rundt med ondt i maven og se afgangsprøverne som noget, ”der skal overstås”.
I en pressemeddelelse
i forbindelse med offentliggørelsen af notatet siger formand for Danske Skoleelever
Caroline Helene Hermansen:
”Vi bringer
prøverne tættere på virkeligheden, når vi fokuserer mere på en praksisfaglig og
projektorienteret tilgang. En prøve, som vi elever kan spejle i verden omkring
os, og som tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger, er en prøve, vi
kan lide. Noget der motiverer. Og som vi lærer enormt meget af”.