Som beskikket censor møder Christina Frausing Binau lærere rundtom i hele landet. Hun kalder det “praktisk videndeling mellem fagfæller”.RICKY JOHN MOLLOY
“Jeg tager 100 gode ideer med hjem”
Som censor er det vigtigt at være hjælpsom, imødekommende og god til at lytte. Og så skal man være parat til at afsætte noget tid til arbejdet, som kun giver ekstra betaling, når man er skriftlig censor. Til gengæld får man en masse inspiration og indsigt i sit fag, fortæller en række lærere.
Med bankende hjerte
og sved i håndfladerne viser tusindvis af unge 9.- og 10.-klasseelever i disse
uger, hvad de har lært. Med til at bedømme deres præstationer til afgangsprøven
er et stort korps af censorer – både kommunale og beskikkede.
Annonce:
Censorerne bruger
både tid og kræfter på opgaven, som ikke er noget, man bliver fed af. Det er
kun som skriftlig censor, man får betaling ud over sin løn, men det giver alligevel
rigtig god mening, for der er virkelig meget at hente fagligt, lyder det fra de
censorer, Folkeskolen har talt med.
En af dem
er Christina Frausing Binau. Hun er beskikket censor i naturfag og deler ellers
sin arbejdstid mellem jobbet som naturfagslærer på Skolen på Duevej på
Frederiksberg og som konsulent i det nationale naturfagscenter Astra.
“For mig er drivkraften en
nysgerrighed over for, hvordan mit fag praktiseres på andre skoler. Jeg tager
altid 100 gode ideer med hjem. Både til min egen undervisning og til Astra. Som
beskikket censor kommer jeg ud til flere landsdele. Det giver et rigtig godt
indblik i fagene. Man kan sige, at der er tale om praktisk videndeling mellem
fagfæller. Det er jo ret smart”.
Det peaker virkelig nu. I løbet af året bruger man til gengæld ikke meget tid på det
Christina Frausing Binau, lærer og censor
Tine Schroll er helt enig. Hun er dansklærer
på Torslev Skole i Østervrå i Frederikshavn og har været censor i både mundtlig
og skriftlig dansk igennem mere end 15 år – de seneste mange år beskikket.
Annonce:
“Man
bliver simpelthen så erfaren og får et kæmpe bibliotek inde i hovedet med alle
mulige måder at sætte en undervisning sammen på, som man kan bruge i forhold
til sine egne elever og også give videre til kolleger”.
Nogle får ekstra forberedelsestid
Tine Schroll har i år
valgt at holde en pause fra censorjobbet, for “foråret
forsvinder lidt”, som hun siger, og hun har flere gange måttet opgive at passe
sine kartofler og sit drivhus.
“På
min skole skal man selv forhandle, hvor meget tid man skal have til at
forberede sig. Jeg havde et år, hvor jeg ikke fik en eneste time, så jeg brugte
min fritid på at læse 50 prøveoplæg”.
Annonce:
Jesper Steffensen underviser i matematik og
naturfag på Skolen på Nyelandsvej på Frederiksberg og har været censor i næsten
20 år – også beskikket – i begge fag. Han medgiver, at det kan være meget
tidskrævende.
“Forstået
på den måde at det er rigtig vigtigt at være velforberedt, og der er en masse
læsemateriale. Men på vores skole får man indlagt forberedelsestid, når man er
censor”, siger han og er godt klar over, at det langtfra er på alle skoler, det
er sådan.
“Men
det er totalt vigtigt. Det betyder, at man kommer velforberedt ud og kan møde
de her elever på en rolig og professionel måde”.
Christina Frausing Binau synes også,
censorjobbet kan være krævende – men primært i højsæsonen:
Annonce:
“Det
peaker virkelig nu. I løbet af året bruger man til gengæld ikke meget tid på
det. Hvis man er beskikket censor, deltager man måske i et censorkursus. Men 14
dage før prøven modtager man en ordentlig stak papirer eller elektroniske
dokumenter fra dem, man skal være censor for. Og så går der lidt af et arbejde
i gang, for som censor skal du påse, at tingene er i orden. Det vil sige, at du
skal kigge det hele igennem. Mangler der for eksempel problemstillinger fra
nogle elever, skal du gøre opmærksom på det. Er der noget i opgivelserne, som
ikke er korrekt, for eksempel at antallet af sider, der er opgivet, er for
stort, er det din opgave at påpege det. Så allerede der er du elevernes garant
for, at tingene foregår, som de skal. Og det er både et stort arbejde og et
stort ansvar”, siger hun.
Censorerne
anbefaler, at man tager kontakt til eksaminator, så snart man ved, hvor man
skal være censor – hvis det er muligt. På nogle skoler offentliggøres navnene
først i sidste øjeblik.
“Men
det beror på en misforståelse, for man opfordrer både i prøvevejledningen og i
censorvejledningen til, at censor og eksaminator får kontakt så hurtigt som
muligt”, siger Tine Schroll.
Med god grund, mener Jesper Steffensen, for
dialogen inden prøven er rigtig vigtig:
Annonce:
“Hvis
der for eksempel er noget, man ikke forstår eller ikke er enig i, er det
sindssygt vigtigt, at man får snakket med eksaminator om det og eventuelt
finder sig til rette i et kompromis. Man tager på den måde en lille faglig
dans, så man er nogenlunde enige om, hvilket grundlag eleverne skal til prøve
på”.
SÅDAN BLIVER DU CENSOR
Der er to typer af censorer i folkeskolen:
Kommunale censorer, som er lærere, der ofte som en del af jobbet i
udskolingen er mundtlige censorer på andre skoler i nærområdet. De indgår i en
censorring – en slags kommunal byttehandel.
Statsligt beskikkede censorer, som hører under Undervisningsministeriet
og er censorer ved henholdsvis skriftlige og mundtlige prøver. Sidstnævnte
altid på skoler i andre landsdele.
Formålet med de beskikkede censorer er at sikre ensartethed i
prøveafholdelserne på landsplan. Ved årets prøver er der 408 mundtlige
statsligt beskikkede censorer og 1.026 skriftlige censorer. Statsligt
beskikkede censorer beskikkes i en periode på tre år.
Du kan selv gøre din skoleleder opmærksom på, at du gerne vil være
censor, men det er skolelederen, der vurderer, om du har kvalifikationerne, og
det er også skolelederen, der indstiller dig, hvis du skal være statsligt
beskikket censor.
Kvalifikationer
Som censor skal du selv have erfaring med at undervise i faget, og som
beskikket censor skal du have undervist i faget i minimum tre år og inden for
de seneste tre år have ført en klasse til 9.- og/eller 10.-klasseprøve.
Derudover skal du kunne vejlede i faget og være god til at lytte og
indgå i dialog. Du skal også være hjælpsom og imødekommende. Og som beskikket
censor skal du være parat til at rejse til andre landsdele end der, hvor din
egen skole ligger.
Betaling
Som mundtlig censor får du ikke betaling ud over din almindelige
lærerløn, men din skole kan beslutte at give dig ekstra forberedelsestimer til
opgaven. Er du beskikket censor, får du betaling ved skriftlige prøver,
svarende til hvor mange besvarelser du bedømmer ud fra en rettenorm.
Undervisningsministeriet dækker
desuden udgifter til hotel og transport i forbindelse med mundtlige prøver.
Herudover får du et lille beløb til småudgifter og et beløb til kost.
Censorkurser
Stuk (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet,
Undervisningsministeriet) afholder hvert forår censorkurser for både erfarne og
nye beskikkede censorer. Her bliver du indført i regler og procedurer vedrørende
folkeskolens prøver samt får mulighed for at danne netværk med andre beskikkede
censorer. Det forventes, at du deltager i kurset mindst én gang.
Stuk oplyser, at man ikke har fået flere henvendelser fra censorer
efter coronapausen, ligesom der heller ikke er tegn på, at covid-19 har haft
effekt på mulighederne for at beskikke statslige censorer.
Kilde: Undervisningsministeriet
Vær hjælpsom og imødekommende
En ph.d.-afhandling
viste i 2021, at der kan være store forskelle på, hvordan censorerne vurderer
de samme skriftlige danskopgaver. Men de censorer, Folkeskolen har talt med, oplever sjældent, at der er langt
mellem karaktererne til de mundtlige prøver.
“Jeg
husker ikke en eneste situation, hvor vi har ligget i hver vores ende af
skalaen, og jeg oplever ofte, at vi er rørende enige om, hvad vi har set. Men
det kræver altid lidt arbejde at tune sig ind på hinanden”, siger Christina
Frausing Binau.
På Undervisningsministeriets hjemmeside står
der blandt andet, at en censor skal være “god
til at lytte og indgå i dialog samt være hjælpsom og imødekommende”.
En vigtig
del af censorjobbet er da også at hjælpe med at få eleverne til at føle sig
godt tilpas under prøverne, påpeger censorerne.
På vores skole får man indlagt forberedelsestid, når man er censor
Jesper Steffensen, lærer og censor
“Man skal jo ikke bare gå ind og sidde med armene
over kors, kuglepennen klar og en timer. Hvis de er nervøse, siger jeg altid,
at de bare skal tage det helt roligt, og at hvis de går i stå, så hjælper vi
dem i gang”, fortæller Tine Schroll.
Hun har én gang oplevet, at en elev brød
fuldstændig sammen:
“Der
kiggede læreren lige lidt sådan: ’Hvad gør vi nu’. Jeg foreslog, at vi stoppede
uret, og så gik jeg en lille tur med eleven og trak lidt frisk luft. Lidt efter
genoptog vi prøven, og eleven fik et fint resultat. Det er jo børn, og mange
har ikke prøvet det før. Så selvfølgelig skal man gøre alt, hvad man
overhovedet kan, for at de føler sig trygge og godt tilpas, selv om de er
nervøse”, siger Tine Schroll.
Ny på skolen og på censorholdet
Noura Abarkane kan
ikke så godt tale med om fordele og ulemper ved censorjobbet – endnu. Hun er
nemlig helt ny på holdet og skal være censor i dansk og kristendom på tre
skoler i nærområdet.
Det var en del af jobbeskrivelsen, da hun
sidste år blev ansat i udskolingen på Dyssegårdsskolen i Hellerup.
“Jeg
har aldrig haft nogen til en afgangsprøve før – hverken som eksaminator eller
som censor – så det var lidt sådan ’uha’, og jeg tænkte, at der godt nok var
meget, jeg skulle have styr på”, siger hun.
Ligesom
Jesper Steffensen har Noura Abarkane fået ekstra forberedelsestid til
censorjobbet, men indtil videre har hun ikke haft brug for det.
“Jeg
har inkorporeret det i min egen forberedelse, fordi jeg har 8. klasse i dansk
og samfundsfag i år, så der har jeg under alle omstændigheder været nødt til at
læse prøvevejledningen løbende for at sikre mig, at jeg underviser dem i det
rigtige”.
Hun glæder
sig – og er også lidt nervøs. Mest ved tanken om, at det er hende, der skal
lægge ud med en karakter over for eksaminator:
“Så jeg
skal ligesom være ret skarp på, hvad der forventes af eleverne. Hvis jeg ligger
alt for højt eller for lavt, bliver det måske lidt … akavet”.
Der er ingen obligatoriske censorkurser for
kommunale censorer, som der er for de beskikkede. Det er derfor op til én selv
– eller skolen – at sikre, at man bliver klædt på til jobbet.
Noura Abarkane
har fået lov til at øve sig på en 9.-klasse, hvor hun har været meddansklærer.
Her har klassens lærer afholdt ’prøveprøver’, hvor Noura Abarkane har haft
rollen som censor.
“Jeg
stillede alle mulige spørgsmål, og hun har hjulpet mig virkelig meget, for hun
er meget erfaren”, siger Noura Abarkane, der anbefaler andre nye censorer at
gøre det samme og få en slags mentor i en erfaren kollega, “der er klar til at svare på alle de
spørgsmål, man kommer med”.