Afgangsprøvekarakterne blev endnu bedre end sidste år - præcis som forskeren John Hattie havde spået
Afgangsprøve-karaktererne steg trods lockout
Vent og se – lockouten kan faktisk vise sig at give bonus ved afgangsprøverne, spåede den internationalt kendte skoleforsker John Hattie, da folkeskolen.dk mødte ham under forårets konflikt. Nu er karakterstatistikken kommet – og det ser ud til, han fik ret.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hattie: Lockout kan give bonus ved afgangsprøverne
Undervisningsministeriet har netop offentliggjort årets karakterstatistik, og undervisningsminister Christine Antorini siger: "Karaktergennemsnittet for 9. klassernes afgangsprøver har de senere år udviklet sig i en positiv retning. Og lockouten ser ikke umiddelbart ud til at have påvirket de seneste resultater. Selv om man skal være varsom med at tolke på karakterudviklinger, ser vi en mindre stigning i karaktererne ved hovedparten af årets prøver".
Karakterudsving kan for eksempel skyldes forskel i prøveopgaverne fra år til år, og det syv år gamle danske karaktersystem er da heller ikke beregnet til sammenligning over tid.
Karaktergivningen kommer tættere på idealet
Ministeriet har kigget på de bundne prøver i 9. klasse - fagene dansk, matematik, fysik/kemi og engelsk. Ved afgangsprøverne i maj/juni 2011 var gennemsnittet 6,5. I 2012 var gennemsnittet 6,7. Og ved denne sommers prøver - umiddelbart efter lockouten - var det steget til 6,8.
Udviklingen dækker over en svag stigning i næsten alle fagdiscipliner, oplyser ministeriet. Højeste gennemsnit ses ved elevernes afgangsprøver i mundtlig dansk og engelsk, som begge er steget med 0,2 fra 2012 til 2013. For første gang blev der gennemført mundtlige gruppeprøver i matematik, og her blev gennemsnittet på 7,1.
Når der sker en så markant afbrydelse i undervisningsforløbet som en måneds skolelukninger som følge af en lærerlockout, så ændrer lærerne deres tilgang til eleverne, forklarede John Hattie om sin spådom.
"Det, der sker, er, at lærerne, som de gode og rare mennesker de er, kigger på de enkelte elever og ser, hvor de er, og hvad de har brug for - i stedet for at give dem det samme, som alle andre får", sagde han til folkeskolen.dk
Læs mere
Uni-C's notat om årets prøvekarakterer