Skal give årskarakterertil 47 afgangselever Navn: Janne SkovbjergSkole: Brårup Skole, Skive Funktion: kristendomslærer, læringsvejleder
Illustration: Birgitte Møller Hansen
»Vi har fået en unik chance for at fordybe os«
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nu tæller kun årskarakteren
»Som udgangspunkt ved jeg selvfølgelig godt, hvilke karakterer mine elever skal have. Men som altid er der nogle, der er lige på vippen mellem to karakterer. I mit team har vi talt om, at vi denne gang skal være særligt opmærksomme på de elever, der lige skal have det sidste med for at opnå 5 - for de får jo ikke muligheden til prøven som normalt. Et snit, der er så afgørende for deres fremtid.
Jeg er rigtig glad for, at kulturfagsprøverne er aflyst, og at vi har fået mulighed for at vente med standpunktskaraktererne. Normalt kan vi ikke komme i dybden, og eleverne har ikke meget medbestemmelse, fordi der er så mange krav. Men nu har vi fået en unik chance for at fordybe os.
Jeg har bedt eleverne om selv at finde et emne, de brænder for at fordybe sig i. Det skal være noget af det fede, vi aldrig har tid til. Det skal skubbe til deres læringslyst. Jeg har fortalt dem, at de skal bruge ti timer på det. For hvis ikke der bliver sat nogle klare rammer, er der nogle, der bare vil arbejde derudad og bruge 30-40 timer. Og hvis de lægger sådan en indsats i alle fagene for at få en god årskarakter, så knækker de.
Der står i opgaven, at den tæller med i deres standpunktskarakterer. Men den er mest tænkt til de elever, der har brug for at bevise noget. Det må ikke komme eleverne til skade, at de går i 9. klasse i denne her underlige tid. Hvis der er elever, der ligger lige på vippen mellem to karakterer, så får de nok den høje. Men det bliver ikke Palles gavebod«.