Nu tæller kun årskarakteren

Uden eksamen bliver lærerens tildeling af årskarakterer afgørende for 9.-klasseelevernes fremtid. Det ser ud til at blive til elevernes fordel, når det gælder de skriftlige karakterer - og til elevernes ulempe med de mundtlige.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når afgangseleverne til juni forlader folkeskolen, vil det helt ekstraordinært være med afgangsbeviser uden en eneste eksamenskarakter.

Dermed har eleverne mistet muligheden for at bruge deres talegaver til at løfte deres mundtlige karakterer, men omvendt slipper de også for skriftlige skuffelser. For sådan ender det ofte. Det viser en gennemgang, som Folkeskolen har foretaget af standpunktskaraktererne og prøvekaraktererne fra de seneste fem år, der er lagret i Undervisningsministeriets datavarehus.

Det viser sig nemlig, at eleverne har lettere ved at vise deres værd, når de mundtligt står over for deres lærer og en censor. Når de skal tale sig til deres karakterer, scorer de næsten over hele paletten af prøver i snit højere end deres standpunktskarakterer. I hele otte af de ti prøver over de seneste fem år har eleverne samlet scoret højere end deres standpunktskarakterer.

Det er især i dansk og kristendomskundskab, at eleverne toppræsterer. I fire af de seneste fem år har de to fag udgjort top-2 over de prøvefag, hvor eleverne har overpræsteret i forhold til deres standpunktskarakterer - og samlet over de seneste fem år i snit scoret 1,1 karakterpoint højere end de karakterer, de inden da har fået fra deres lærer.

'Overpræsterer' især ved to prøver

Men imens eleverne typisk henter højere karakterer hjem til deres afgangbeviser ved de mundtlige prøver, så er det lige omvendt med deres skriftlige præstationer i skolens gymnastiksal. Her har præstationerne ofte resulteret i lavere karakterer end deres standpunktskarakterer. I otte af de ti skriftlige prøver har eleverne samlet modtaget dårligere karakterer end dem, de havde fået i forvejen.

Særligt skriftlig geografi har vist sig vanskelig for eleverne. De seneste fem år har eleverne i snit fået en karakter, der var 0,7 karakterpoint lavere end deres standpunktskarakter. Med hensyn til de store fag er det desuden værd at bemærke, at prøven i læsning også har drillet. Her har eleverne i snit scoret en halv karakter lavere til eksamen, i forhold til hvad deres lærer havde vurderet dem til.

Eleverne kan imidlertid ånde lettet op, når det kommer til deres samlede afgangsbevis. I hvert fald viser det sig, at trods udsvingene mellem de mundtlige og skriftlige karakterer har lærerne ramt præcis samme snit med deres standpunktskarakterer, som eleverne kort efter har opnået i de bundne prøver. Til gengæld har eleverne formået at levere en smule bedre ved udtræksprøverne end deres standpunktskarakterer. I eksamenslokalerne har de scoret 0,2 karakterpoint højere.

Undervisningsministeriet har udskudt årets standpunktskarakterer, så lærerne kan vente helt til kort før sommerferien med at bedømme deres elever. Normalt ville eleverne allerede skulle have haft deres karakterer i april, da de skal gives inden de skriftlige prøver.

Modsat ved de almindelige prøver har eleverne ikke mulighed for at klage over deres karakterer. Opnår eleverne ikke et karaktersnit, der kan give dem adgang til deres ønskede ungdomsuddannelse, vil de have mulighed for at komme til optagelsesprøve.