Det vil give mere skoleglæde og trivsel, hvis vi i højere grad fokuserer på børn med ADHD som værende kreative, energiske og idérige individer, skriver Majbritt Augustinus.Foto: Privat
Forfatter bag bogen 'Super ADHD': Vi har en alt for snæver opfattelse af diagnosen
Børn med ADHD mistrives i folkeskolen i højere grad end deres jævnaldrende uden diagnosen. Hvis vi ønsker at skabe bedre trivsel, læring og motivation, skal vi rette blikket mod de styrker, ADHD også rummer, skriver forfatteren til en ny bog.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Annonce:
ADHD
bliver alt for ofte reduceret til uro, koncentrationsbesvær og flakkende
opmærksomhed, men det er en alt for snæver opfattelse. For ADHD er også en
kilde til kreativitet, drivkraft, nysgerrighed og en energi, der kan berige
ethvert klasselokale. I stedet for at undertrykke disse kvaliteter bør vi i
skolerne og i samfundet generelt, blive bedre til at omfavne dem. Det vil alt
andet lige give mere skoleglæde og trivsel, hvis vi i højere grad fokuserer på
børn med ADHD som værende kreative, energiske og idérige individer med et stort
potentiale.
Super ADHD
Majbritt Augustinus nye bog ’Super ADHD’ handler om at finde styrkerne ved diagnosen og skabe bedre trivsel og livsglæde. Den er udgivet på Dansk Psykologisk
Forlag.
I
de senere år er der kommet mere fokus på, hvad ADHD egentlig er, og at den
rette behandling og støtte kan gøre en verden til forskel. Det er fantastisk, men
vi er stadig for fastlåste i en negativ tilgang. Forskning viser, at børn med ADHD får op til 10 gange så meget skældud som deres jævnaldrende uden ADHD. Det må siges at være uholdbart. For det
fodrer ikke udviklingen af et sundt selvværd, hvis et barn konstant mødes med
negativ feedback.
Det
er uholdbart
Annonce:
Det
er et stort problem, at så mange med ADHD også kæmper med lavt selvværd. De kan
have en følelse af at være utilstrækkelige, ja, ligefrem forkerte. Det handler
om at finde en bedre balance, der får styrkerne frem i lyset, samtidig med der
tages højde for de vanskeligheder, den enkelte har.
Mange
lærere vil måske indvende, at der ikke er ressourcer og tid til at skabe
rammer, hvor man kan kigge mere holistisk på det enkelte barn. Og de kan have
en pointe. Men det gør det ikke mindre vigtigt at ændre det negative fokus, som
mange med ADHD lider under.
Lad
os tage udgangspunkt i en dreng, vi kan kalde Anton. Han får dagligt skældud
for at vippe på stolen og for ikke komme i gang med de opgaver, han får
stillet. Men Anton er, selvom han gerne
vil, ikke i stand til at leve op til de standarder, som andre uden diagnosen
tager for givet. At skælde ham ud for noget, han ikke kan kontrollere, er som
at sige til en blind, at han skal se sig for, når han går over gaden. Er det
fair? Nej, det er uholdbart.
Anton
har brug for struktur og støtte for at tackle sine vanskeligheder. Men det skal
ske uden skældud, og med større blik for det, han kan, fremfor det han har
svært ved. Måske har han svært ved at sidde stille, men er dygtig til at
spille guitar, og så kan han fordybe sig bedre end de fleste, når de laver projekter
i billedkunst. Det er evner, som skal frem i rampelyset.
Annonce:
Vand
de rigtige frø
Vi
skal vende tankegangen og begynde at se børn som Anton for deres gåpåmod, gejst
og kreative evner. Det vil ikke blot gavne Anton, men også fællesskabet i
klassen og samfundet generelt. Et større fokus på de positive aspekter vil
skabe bedre betingelser for at udvikle positivt selvværd, udbygge den enkeltes
potentiale og finde glæden ved livslang læring. Sagt på en anden måde, så skal vi
sørge for at vande de rigtige frø. For det, vi vander, gror.