"Børn vil føle sig kompetente, og derfor bliver nogle børn klassens klovn, fordi det er en kompetence at være det. Men kun 10-15 procent af børn med ADHD siger, at de føler sig kompetente i løbet af dagen, og nogle gør det slet ikke", sagde Jerome Schultz på ADHD-foreningens konference.

Amerikansk specialist: Børn med ADHD er skolens svar på kulminens kanariefugl

Når kanariefuglen dratter om i sit bur i kulminen, kniber det med ilt. På samme måde kan ADHD-elevers negative adfærd være et symptom på stress og angst, fordi undervisningen ikke tager hensyn til deres behov, fortalte amerikanske ekspert under et besøg i Danmark.

Offentliggjort

Om Jerome Schultz

Dr. Jerome Schultz er klinisk neuropsykolog, ph.d. og tidligereleder af Center for Child and Adolescent Development på CambridgeHospital i Massachusetts i USA. I dag er han tilknyttet fakultetetpå Harvard Medical School og arbejder desuden som konsulent,underviser og supervisor for professionelle såvel som familier.

I sin bog 'Nowhere to hide: Why kids with ADHD and LD(indlæringsvanskeligheder, red.) hate school and what we can doabout it' udforsker han den indflydelse, præstationsrelateretstress har på kognitive funktioner og adfærd hos elever medopmærksomheds- og indlæringsvanskeligheder.

Jerome Schultz er oprindeligt uddannet lærer og har gennem åreneudbygget sin uddannelse ud fra sin faglige interesse iopmærksomhedsforstyrrelser og indlæring. En interesse han har fulgtsiden begyndelsen af 1970'erne.

Kilde: ADHD- foreningen  

Resume af skriftligt bidrag

Jerome Schultz har suppleret sit oplæg på ADHD-foreningenskonference med et dokument, hvori han uddyber sine pointer.Materialet er tilgængeligt på ADHD-foreningens hjemmeside året ud,og du kan læse et abstrakt her:

"På grund af kognitive sårbarheder og frustrerendeskoleerfaringer kan stress tage førersædet hos elever medindlæringsvanskeligheder. Mange elever forstår ikke deresindlæringsvanskeligheder og mener derfor, at de skyldes manglendeevner eller endog manglende intelligens. Derfor føler de tit, at dehar ringe kontrol over de opgaver, som de bliver stillet overfor.

Den kroniske stress, som kommer af frygt for den uundgåeligefiasko uden nogen muligheder for at flygte, resulterer i ændringeri hjernen med skadelig virkning på hukommelse og læring. Derfor harmange elever svært ved at håndtere hurtigt skiftende og stadig merekomplekse sociale, akademiske og adfærdsmæssige forventninger iskolen.

Alt for ofte bliver reaktioner på stress fejlagtigt set somadfærd fra et umotiveret, oppositionelt, dovent eller uopmærksomtbarn. Alt for mange elever med indlæringsvanskeligheder erfejldiagnosticeret og behandles uhensigtsmæssigt, når de forsøgerat håndtere deres stress. Artiklen beskriver denne svækkende cyklusaf frygt, stress og fiasko og giver forslag til hvordan man bryderdet".

Du finder dokumentet via linket under artiklen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når elever med ADHD, indlæringsvanskeligheder og andre funktionsnedsættelser har svært ved at begå sig i undervisningen, er det ikke alene en udløber af deres funktionsnedsættelse. Ofte er de i en tilstand af kronisk stress, som over tid påvirker deres indlæring og hukommelse negativt. Tilstanden betyder, at det, læreren let kan opfatte som negativ adfærd hos eleven, kan være en forsvarsreaktion på den præstationsrelaterede stress.

ADHD-konference vil gøre lærere i stand til at handle

"Når lærere taler om elever, som har det vanskeligt med opmærksomhed og indlæring, beskriver de dem tit som nogle, der forstyrrer arbejdet i klassen. Lærerne siger, at eleverne har en dårlig adfærd, er i opposition, umotiverede og dovne", sagde klinisk neuropsykolog og ph.d. Jerome Schultz fra USA, da han for nylig var blandt hovedtalerne på ADHD-foreningens årlige konference om ADHD. En konference, som i de senere år i stadig højere grad er blevet målrettet lærere.

Voksne sender stress ned til børnene

Jerome Schultz har selv en baggrund som speciallærer og talte om 'stress - den manglende brik i puslespillet om ADHD og indlæringsvanskeligheder'.

"Min kone spørge nogle gange, om jeg ikke får stress, når jeg skal stå på en scene foran 200-300 mennesker. Jo, men det er god stress, som gør min krop og hjerne klar til udfordringen. Grusom stress opstår, når vi ikke har kontrol over en begivenhed, og derfor virker den frygtindgydende.  Her bliver stress en ond fjende ", sagde Jerome Schultz.

Han pegede på flere faktorer, som generelt gør børn mere stressede end tidligere. En af dem illustrerede han med en tegning af et forældrepar med to børn, hvor faren med blikket rettet mod børnene siger: 'Mor og far synes, I skal opdrage jer selv'.

"Vi lever et hurtigere og hurtige liv i familierne, der er øgede faglige krav i skolen, hvor alle skal passe ind. Der er ikke plads til individuelle hensyn. I USA kan du heller ikke gå ind i en klasse, hvor de yngste elever kan lege med vand og sand. Der er kun borde med bøger og skriftlige materialer. På den måde sender voksne stress ned til børnene", sagde Jerome Schultz.

Angst symboliserer faren ved kravet om at præstere

Det spiller ind, at dygtige elever er blevet det nye normale.

"Alle skal være gode til alt, så børns liv er fuld af skemaer over, hvad de skal i børnehaven og i skolen. Man fjerner alt det sjove, fordi der er stor opmærksomhed på produktet og ikke nok på processen", sagde den amerikanske forsker.

Børn med ADHD og indlæringsvanskeligheder er særligt udsatte for stress, fordi kravet om boglige præstationer reducerer tolerancen over for elevers vanskeligheder og frustrationer. Samtidig er de ofte angste. Det skyldes, at der er en sammenhæng mellem stress og angst. Det illustrerede Jerome Schultz med ligningen 'stressorer + evnen til at klare den = graden af angst'.

"Børn med ADHD, som har svært ved at udvikle evnen til at klare den, er i risiko for at komme til at lide af angst. Tidligere tog minearbejderne en kanariefugl i bur med ned i minen, og hvis den drattede om, var det bare med at komme op på grund af iltmangel. Min bekymring er, at børn er skolens kanariefugl. De dør ikke, men deres angst symboliserer faren ved det samfund, vi har skabt".

At skulle åbne en bog kan opfattes som en trussel

Hjernen på en mus, der har masser af plads og føde, og som får besøg af sine venner, ligner grenene på et harmonisk træ, illustrerede Jerome Schultz med et billede. Derimod ser hjernen ud som kraftige lyn på en mus, som lever i et bur fyldt med andre mus, hvor der er larm, og hvor buret indimellem får en rystetur.

"Hvis du fjerner musen fra stressen, får hjernen ro, og den vil ændre sig. Min bekymring er, at stress påvirker hjernens funktioner og dermed elevens læring, følelser og adfærd, så jo før vi fjerner stress fra børn desto bedre", sagde han og pegede på, at børn med ADHD kan opfatte det at skulle åbne en bog som en trussel.

"Hvis læreren siger: 'Vi skal arbejde med fire ting i dag', fanger eleven med ADHD det ikke, fordi hjernen er i alarmberedskab. Det er også det, der får eleven til at reagere impulsivt eller aggressivt, eller til at trække sig og blive depressiv. Eleven føler sig på egen hånd og alene. Det forklarer noget af den negative adfærd, vi ser hos børn med ADHD", sagde Jerome Schultz.

Kun få elever med ADHD føler sig kompetente i løbet af en dag

Den gode nyhed er, at ligesom frygt, stress og angst påvirker hjernen negativt, har tanker, som relaterer sig til håb, kærlighed og glæde, en positiv indflydelse.

"Det er symmetrisk. Børn vil føle sig kompetente, og derfor bliver nogle børn klassens klovn, fordi det er en kompetence at være det.  Men kun 10-15 procent af børn med ADHD siger, at de føler sig kompetente i løbet af dagen, og nogle gør det slet ikke", sagde Jerome Schultz.

Han anbefaler lærere at afstresse elever med ADHD og andre funktionsnedsættelser ved at lære dem, hvordan de overkommer deres vanskeligheder, så truslerne bliver reduceret.

"Hvis du som lærer giver for mange informationer ad gangen, skærer du halvdelen væk, så eleverne kan øve sig og få succes. Hjernen elsker succes, så jo mere succes desto bedre udvikler den sig. Så kan du sige til eleven: 'Hvordan kan du bruge det, du har lært, i den næste opgave?'"

Elever skal lære at forstå deres handicap

Lærere skal forstå, hvordan stress og indlæring hænger sammen, hvorfor elever med ADHD er særligt følsomme for stress, og hvordan stress påvirker deres adfærd, understregede Jerome Schultz.

"ADHD og indlæringsvanskeligheder er ikke en undskyldning for, at eleven præsterer dårligt, men man kan bruge dårlige præstationer som afsæt til at hjælpe eleven til at forbedre sig. Vi skal give børnene en undervisning, hvor de kan opleve succes. Vi ønsker elever, som kan selvevaluere, og som forstår, at stress har indflydelse på deres læring, for når børn bliver deres egne advokater, bliver de bedre til at lære. Derfor må det ikke være så svært at finde et barn, som siger: 'Jeg har ADHD, og det karakteriserer mig', som det er i dag, fordi ingen lærer dem at forstå deres handicap", sagde Jerome Schultz.

Via nedenstående link finder et skriftligt materiale, hvor Jerome Schultz uddyber sine pointer. Materialet er tilgængeligt på ADHD-foreningens hjemmeside året ud, og du kan læse et resume i en faktaboks her på siden. Desuden kan du i nær fremtid du læse en artikel på folkeskolen.dk fra en workshop på ADHD-foreningens konference, hvor Jerome Schultz gav praktiske strategier til, hvordan lærere kan reducere stress hos børn med ADHD.

Læs mere

Jerome Schultz: The Impact of Stress on Cognitionand Behavior in Students wtih LD & ADHD and other SpecialNeeds: What to know and what to do