Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når Lene Kinnerup og hendes medkursister snart går til eksamen, bliver det kun tredje gang, de ser deres undervisere i virkeligheden. De har nemlig taget hele undervisningsfaget håndværk og design virtuelt og kun mødtes til intro og sikkerhedskursus. Professionshøjskolen Absalon har gennem en årrække kørt forskellige virtuelle hold, og i år har de både haft håndværk og design og natur/teknologi som såkaldte TEO-hold. Her får lærere, som oftest allerede underviser i faget, på et år og gennem virtuel undervisning undervisningskompetence i fagene.
"Jeg synes ordene 'intenst' og 'komprimeret' passer godt. Jeg har lært så mange nye håndværksteknikker og materialer at kende, samtidig med at jeg er blevet præsenteret for og har brugt et væld af nye teorier, som jeg faktisk også har kunne bruge fx i natur/teknologi, så på en måde har det også været en opdatering af min læreruddannelse".
Nu er det muligt at læse håndværk og design uanset hvor du er
Det er små 30 år siden, hun blev færdig som lærer med linjefag i biologi og fysik/kemi, og siden har hun taget linjefag i natur/teknologi. Men efter, at hun for tre år siden blev bedt om at tage timer i håndværk og design på Klostermarksskolen i Roskilde, hvor hun arbejder, er hun blevet virkelig glad for faget. Både hun og hendes skoleleder syntes, hun skulle have undervisningskompetence, men der er en times kørsel fra Sorø, hvor hun bor, til Vordingborg, hvor hun kunne få det fysisk i år. Så løsningen med Teo var optimal, synes hun.
"Vi er jo ikke børn, så vi har ikke brug for hele relationsarbejdet, og jeg synes det fungerer godt, at nogle mødes og laver gruppearbejde og så er vi andre, der bare gerne vil bruge tiden maksimalt alene. Der er supergod stemning, når vi mødes virtuelt, og jeg er helt sikker på, at jeg har fået mindst lige så meget ud af det på den her måde", fortæller hun,
Alle andre fag end dansk og matematik
Uddannelsesleder på Professionshøjskolen Absalon Peter Grabowski Hjørnet fortæller, at han var meget skeptisk, da de gik i gang med at udbyde håndværk og design online for en del år siden.
"Jeg troede, det ville blive for teoretisk. Men jeg må bare erkende, at vores hold har afsluttet med meget fine karakterer, og der er ikke en eneste, der er faldet fra undervejs".
Her under coronaen har der så også været masser af gode erfaringer at trække på, og de har haft hele setup'et klar. Men der kan selvfølgelig være problemer i forhold til at udbyde virtuelle hold til hele landet, fordi man så går ind på de andre professionshøjskolers områder.
Derfor glæder det ham også, at der nu ser ud til at være enighed om at skabe et nationalt dækkende udbud af alle skolens undervisningsfag bortset fra dansk og matematik.
"Det var A. P. Møller-fonden, der kontaktede os, og det ser ud til, at vi kan blive enige om en model, hvor alle professionshøjskoler kan udbyde forskellige fag fra august 2022 med støtte fra fonden, så det kun er lærernes timer, skoler og kommuner selv skal dække".
Giver ny sproglighed i faget
Håndværk og design på Absalon bliver varetaget af Helle Helsinghof og Peter Hersted. Og Peter Hersted har efterhånden stor erfaring med de virtuelle hold, efter at han har kørt en række hold i Grønland og herhjemme. Han er ikke i tvivl om, at de studerende får lige så meget ud af undervisningen online.
Garvet online-underviser i håndværk og design giver gode råd
"Man vil altid kunne argumentere for, at man går glip af noget, når man ikke er sammen fysisk og står med det samme værktøj i hånden, men der kommer nogle helt andre dimensioner ind her, som er unikke, og som får os til at ændre vores almindelige undervisning. Vi er begyndt at bruge videoer til oplæg og lave blended learning. Det er jo absurd at stå og gennemgå noget, når de studerende får meget mere ud af at se det hjemme inden, hvor de kan komme helt tæt på alle sammen - i modsætning til når der står 25 rundt om mig. Og de kan spole tilbage og se det igen".
Han ser også store fordele i, at kursisterne står hjemme i deres egne værksteder med deres eget værktøj og maskiner, så de lærer dem godt at kende. Og han oplever, at han kan have blik for alle på en anden måde, end han ville kunne i et fysisk lokale.
"Når jeg giver vejledning til en enkelt, kan de andre jo lytte og se med, mens de fortsætter med deres eget, og igen kan alle se præcis, hvad der foregår. Selvfølgelig kræver det en meget præcis forberedelse af mig, jeg har alt linet op, og jeg er altid selv i mit værksted, ellers kan det ikke fungere. Men så kan de også bære mig rundt i deres værksteder, som det passer dem".
Undervisningen kræver en ekstra sproglighed i faget, men det mener Peter Hersted heller ikke er skidt.
"Jeg er nødt til at omsætte min viden og kunnen til sprog i højere grad for at formidle tingene, men det er jo netop spændende, og måske udmærket for faget. Om de ekstra dimensioner også vil være til stede i de andre fag, kan man selvfølgelig ikke vide, for det er selvfølgelig specielt i de praktiske fag, at vi tvunget til at tænke vores didaktik på ny, og det tror jeg er sundt".
Husk at forhandle tiden
Lene Kinnerup glæder sig til hun skal til eksamen til sommer, og hun føler sig vældig godt klædt på.
"Underviserne har været smadderdygtige, og jeg hører det samme fra alle de andre på holdet, at alle har været glade for det. Men det fungerer jo også virkelig godt, at man kan gå rundt i sit eget værksted med hørebøffer på og få alt det vigtigste. Og man kan mute lyden, når man larmer, så de andre ikke skal høre på det".
Hun giver som eksempel på, hvor godt det kan fungere, da hun var færdig med den opgave, de andre arbejdede med, og derfor bad Peter Hersted vise hende, hvordan hun sliber en høvl på skolens slibebænk.
"Den har jeg jo overhovedet ikke nærmet mig før, for jeg har ikke arbejdet med træ. Men her kunne jeg bare stille min computer, så Peter kunne følge med, og resten af holdet også, hvis de ville, og så blev jeg vejledt helt tæt og fik lært det så godt, at jeg endte med en superfin, skarp høvl, som jeg kunne lave ordentlige brede høvlspåner med".
Hun er i tvivl, om hun ville have fået kurset, hvis det ikke havde været virtuelt, for så skulle hun jo have dækket transporttiden også. Og netop det med at få dækket tiden, understreger hun som vigtigt.
"Jeg har erfaret blandt kursisterne på holdet, at nogle oplever, at de ikke har fået timer nok. Det er jo 1½ års kursus, som vi gennemfører på et år, så der skal være luft i skemaet. Ofte bliver man jo bare glad, når man får tildelt kursus, men man skal huske at forhandle tiden, og tage sin tillidsmand med. Jeg har fået otte timer skåret af mit skema om ugen, og jeg har fået fri til mødedagene og en uge omkring eksamen, og det har været fint. Men det skulle ikke have været mindre, og det er der mange andre, der har".