En af de studerende, der gik til eksamen, var Sarah Urgaard, som havde lavet dette projekt. Læs mere om hende i artiklen 'Nyudklækket lærer i håndværk og design med topkarakter'.

Så er de første lærere uddannet i håndværk og design

Læreruddannelsen på UC Sjælland har fået dispensation til at lade to hold gå til eksamen i det nye fag, håndværk og design. Eksamensvejledningen er endnu ikke klar, men professionshøjskolen har taget udgangspunkt i udkastet fra den nationale faggruppe. De første 20 med undervisningskompetence i håndværk og design er dermed udklækket.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et ordinært hold med 11 lærerstuderende og et 9-personers hold med færdiguddannede lærere, som har læst det nye fag, har i disse uger været til eksamen i håndværk og design. Læreruddannelsen i Vordingborg, UCSJ har søgt og fået dispensation til at føre de studerende til eksamen i det nye fag, selv om den endelige eksamensbekendtgørelse endnu ikke er klar.

Nyudklækket lærer i håndværk og design med topkarakter

"Der er jo pres på fra kommunernes side til, at lærerne skal være klædt på med linjefag. Så skolerne vil meget gerne have uddannet deres lærere", fortæller underviser Anne-Grethe Andersen.

Læreruddannelsen i Vordingborg har de seneste år ikke haft nok studerende, der ville have materiel design, til at oprette et hold. Men efter, at uddannelsen er begyndt at udbyde håndværk og design, har den kunnet oprette to hold. 

Styrket didaktik og håndværk

Anne-Grethe Andersen har selv siddet med i den nationale faggruppe for håndværk og design, så hun har været med til at udvikle faget og kender stoffet godt. Den eksamen, de studerende har været til, minder på nogle områder om den hidtidige eksamen i materiel design, men Vordingborg har taget udgangspunkt i udkastet fra den nationale faggruppe.

"Eksamen i håndværk og design adskiller sig fra materiel design på den måde, at didaktikken er styrket. Og faget er skruet sådan sammen, at man vægter håndværket lidt mere end i materiel design. Men designprocesserne er også væsentlige. Det er det, der adskiller det fra de tidligere eksaminer i håndarbejde og sløjd. Man skal mere tydeligt vise, at man kan undervise i fx at ideudvikle".

Eksamen er bygget op af to delprøver. En fagdidaktisk opgave, hvor de studerende skriver en synopsis, som de uddyber til prøven med et undervisningsforløb. Derefter er der en praktisk del, hvor den studerende selv skal have fremstillet materialer til en designproces.

"Der er det meget væsentligt, at de eksperimenterer, så man kan se, at de er i stand til at undervise børn på forskellige niveauer, arbejde i flere materialer og bruge flere teknikker. Et af de nye krav til lærerne i skolen er for eksempel, at når børnene har udviklet ideer ved hjælp af fx tegninger eller mock up, så skal man se på ideerne og finde ud af, om det er en opgave, der er lettest at løse i hårde eller bløde materialer. Derfor er der også krav til eksamen om, at man eksperimenterer i både hårde og bløde materialer".

Bedømt på fire kompetenceområder

Selve designprocessen består af ideudvikling, eksperimentering og afprøvning, udførelse af produktet og evaluering af det. Det er derfor væsentligt, at de studerende viser at de kan differentiere undervisning ud fra det tema, de har taget op, og lader designprocessen hænge sammen med det undervisningsoplæg, de  har lavet i den fagdidaktiske del.  De studerene skal demonstrere videns- og færdighedsområderne, og at de lever op til de fire kompetenceområder som hører til faget:  1) Håndværk og teknologi, 2) Design, proces og produkt, 3) Innovation og entreprenørskab og materiel kultur og 4) Fagdidaktik.

"De bliver bedømt på, om de opfylder de fire kompetenceområder, og på hvor gode de er til at tilrettelægge undervisningen og komme omkring i alle hjørner af faget. Det er en omfattende prøve, og vi strør ikke om os med 12-taller. Vi bruger hele skalaen", siger Anne Grethe Andersen.

Hun er overordnet godt tilfreds med formen på eksamen, men selvfølgelig er der altid noget, man kan forbedre.

"Sammenhængen mellem det teoretiske og selve designprocessen og undervisningsforløbet kan vi godt arbejde mere på".