Forskningsleder på UCL Thomas Illum-Hansen og leder af Center for Grundskoleforskning Nikolaj Elf.
Foto: Privatfoto
Nyt forskningssamarbejde skal sikre mere forskning i skolens fag
Center for Grundskoleforskning på SDU går nu sammen med fire professionshøjskoler om et langsigtet forskningssamarbejde. Det skal bygge bro mellem forskningsmiljøerne, og et af resultaterne vil være mere fokuseret forskning i blandt andet de praktisk musiske fag.
Center for Grundskoleforskning kom til verden for tre år
siden som en strategisk satsning på Syddansk Universitet. De har løbende
samarbejde med forskellige professionshøjskoler, men nu etablerer man et fast forskningssamarbejde
med Absalon, UC Syd, UCL og UCN.
”Det nye er, at det her er en langsigtet aftale, og det
vil give mulighed for forskningsinitiativer, som bliver endnu mere praksisrettede
og med en stærk fagdidaktisk forankring”, fortæller leder af Center for
Grundskoleforskning Nikolaj Elf.
Ved at sætte sig sammen på tværs af institutionerne får
de også bedre mulighed for at søge penge til forskningsprojekter.
Forskningsleder på UCL Thomas Illum-Hansen glæder sig
over aftalen.
”Vi har jo længe haft et godt samarbejde om forskellige
projekter, men det her betyder, at det at vi kan etablere et strategisk
langvarigt samarbejde. Vi vil fx gerne se på de udfordringer der er i de
enkelte fag, og Danmark er så lille et land, at det kun for alvor er muligt,
hvis vi arbejder på tværs af forskningsmiljøerne”, siger han.
Praktisk-musiske fag får øget opmærksomhed
De to forskningsledere fortæller, at der vil kommer fokus
på fx dansk og mistrivsel, som de vil se på ud fra en fagdidaktisk vinkel. Og så
vil de gerne se på de praktisk-musiske fag.
”Der er en del fag i skolen, som ikke har fået så meget opmærksomhed
forskningsmæssigt. Flere rapporter viser, at der er store problemer i
musikfaget, og vi vil gerne oprette et fokusområde omkring musik i skolen. Samarbejdet
betyder, at vi bringer folk sammen på tværs, så de, der arbejder med
skoleudvikling kan samarbejde med fagdidaktikerne. Der er et problem i sektoren
med at den pædagogisk og den fagdidaktiske forskning er for adskilt”, fortæller
Nikolaj Elf.
Thomas Illum-Hansen ser samme behov på fokus nogle af de
mindre fag.
”Der er områder, som trænger til et ekstra fokus. Det skal vi
løfte bredt også sammen med grundskolerne i Danmark. Vi kan ikke have, at der
er nogle fag, der bliver ladt i stikken, og ved at gå sammen, kan vi prioritere
det”, siger han.