Anette Sandholt Høg Madsen skriver i sit
diplomprojekt fra Professionshøjskolen Absalon, at hun i sit arbejde som
engelsklærer oplever, ”at der er stor forskel på elevernes ordforrådsniveau
og det, som eleverne ifølge læseplanerne forventes at skulle kunne”.
Af læseplanen
fremgår det, at ”undervisningen i udskolingen skal lede hen imod, at eleverne
mod slutningen af 9. klasse har et ordforråd inden for de 3000 hyppigst brugte
ord på engelsk, som er relevante i deres faglige sammenhæng”.
Men hun oplever,
at eleverne bruger hverdagssprog og ikke har et veludviklet fagsprog ”bestående
af fagord og akademiske ord til at kunne læse fagtekster, kommunikere og
argumentere ubesværet og præcist om mere abstrakte emner”.
Indstillet til særpris: Sprog i skolen – skolens sprog
Sprog er nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog; sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for skolens dannelsesopgave?
Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.
Flere undersøgelser understøtter Anette Madsens observationer. Blandt andet
viste en undersøgelse hos elever fra 1.g, at deres ordforråd ikke er stort nok:
Kun 11 af 29 elever i 1.g havde et stabilt kendskab til de første 1000 ord,
mens 12 klarede 2.000 ord. På baggrund af undersøgelsen konkluderede man, at
eleverne derfor kan have svært ved at tilegne sig viden ”gennem autentiske,
fagsproglige tekster på engelsk, idet deres fagspecifikke og akademiske
ordforråd simpelthen ikke er stort nok”.
Anette Madsen er derfor optaget af at undersøge, hvordan arbejdet med
ordforråd udmønter sig i udskolingen, hvilke refleksioner lærere har – og at udvikle
et eksemplarisk forløb til udvikling af elevernes ordforråd.
”Hvilken
sammenhæng kan der være mellem udvikling af elevers kommunikative kompetence i
forhold til faglig kommunikation og brobygning mellem elevers hverdagssprog og
et mere akademisk og fagligt sprog”, spørger hun i problemformuleringen.
Fagligt og akademisk sprog
I takt med at engelsk er blevet et verdenssprog,
handler arbejdet med fagligt ordforråd og tilegnelse af faglig viden
grundlæggende om dannelse til et liv i en globaliseret verden, skriver Anette
Madsen. For kunne belyse udviklingen fra hverdagssprog til et mere akademisk og
fagligt sprog, præciserer hun i projektet, ”hvad fagligt og akademisk
ordforråd er, samt hvilken didaktik der knytter sig til udviklingen af det og
elevernes kommunikative kompetencer”.
Blandt andet skriver hun, at ”både det
akademiske og faglige ordforråd er mere komplekst og består oftest af
lavfrekvente ord, som eleverne ikke møder så ofte udenfor skolen, hvilket gør
disse til en didaktisk udfordring”.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Didaktisk må man for at ”støtte eleverne bedst
muligt i udvikling af den leksikale kompetence”, tilrettelægge ”en
velstruktureret og balanceret sprogundervisning med fokus på et systematisk
arbejde med ordforrådstilegnelse, hvor eleverne møder den faglige viden og det
faglige og akademiske ordforråd gentagne gange i forskellige kontekster og
sprogbrugssituationer”, skriver Anette Madsen.
Bromodellen – en didaktisk model
I forbindelse med undersøgelsen af arbejdet med
ordforråd i engelskundervisningen, har Anette Madsen interviewet
udskolingselever, observeret undervisning og interviewet en engelsklærer. I
udarbejdelsen af undervisningsforløbet, har hun inddraget elevernes
perspektiver på, hvad de mener, god undervisning er.
Blandt andet fortalte
eleverne, at de synes, de bliver motiverede og lærer mere, når de er aktive og
bevæger sig, og når de leger. ”Eleverne oplever, at de gennem de ’legende
aktiviteter’ bliver ’tvunget’ til at strække deres ordforråd for at kunne
gennemføre legen, hvilket påvirker deres læring af det faglige og akademiske
ordforråd i en positiv retning”, skriver hun.
Forløbet ”Minorities” er blandt andet tilrettelagt på
baggrund af den didaktiske ”Bromodel”, som er udviklet af Helene Thise og Katja
Viliens, der er lektorer ved Københavns Professionshøjskole. Og i forløbet bevæger
eleverne sig ”gennem en proces, hvor der indledningsvis er fokus på
hverdagssprog, sidenhen på fagsprog og endelig på faglig kommunikation”.
Målet
med forløbet var, at eleverne skulle lære at kommunikere om det faglige indhold
med et fagligt ordforråd og derved vise, at de udviklede deres sprog fra
hverdagssprog til fagligt og akademisk sprog.
”For at motivere eleverne
tydeliggøres fra starten af forløbet slutproduktet - en podcast, til andre
udskolingselever, som et eksempel på autentisk kommunikation. Podcasten virker
som pejlemærke for eleverne fra begyndelsen af undervisningen og gennem hele
forløbet”, skriver hun.
Minorities i 9. klasse
I undervisningen skabte hun variation i metoder,
arbejdsformer og læremidler med det formål, at eleverne skulle finde
undervisningen meningsfuld og motiverende, fortæller hun. I forhold til valg af
læremidler blev der i forløbet arbejdet med elevernes receptive sprog i form af
forståelse af sprog og indhold i autentiske tekster, film og videoklip, altså
indhold, der ikke er tilpasset.
”Dette valg bygger på tidligere nævnt teori om
autentiske tekster og materialers betydning for elevernes læring og fra
analysen af elevinterviewet, hvor eleverne oplevede autentiske materialer som
meget motiverende”.
Eksempler på autentiske materialer fra undervisningsforløbet
er en artikel, ”Australia Failing to Improve Aboriginal Lives” (2017), sangen ”Took
the Children Away” af Archie Roach og filmen ”Rabbit Proof Fence”. Der
er indtænkt legende elementer ind i de enkelte opgavedesign, eksempelvis
aktiviteten Taboo Guessing game, ”hvor målet er, at eleverne kommunikerer og
samtaler om et fagligt indhold, hvor de er afhængige af hinanden for, om legen
kan lykkes”.
Anette Madsen afprøvede forløbet i en 9. klasse, og
eleverne ønskede at arbejde med ”Indigenous people of Australia”. Den podcast,
eleverne skulle producere på baggrund af deres forløb, viste, at samtlige
grupper nåede målet for forløbet om at blive ”i stand til at anvende et mere
fagligt specifikt ordforråd lige så naturligt som deres hverdagsordforråd”.
Anette Sandholdt Høg Madsen konkluderer, at ”det
eksemplariske undervisningsforløb vil kunne bruges til inspiration for
udvikling af fremtidige undervisningsforløb”, og hun skitserer desuden i projektet et
treårigt kvalificerende udviklingsprojekt for engelsklærere ”med det mål at
udvikle elevernes akademiske og faglige sprog”.