Familiematematik giver forældrene erfaringer med tidssvarende matematik, de kan lave med deres børn derhjemme, skriver Julie Larsen.

Prisnomineret: Sådan gav Julie Larsen forældrene hjælp til at støtte deres børn i matematik

Forældre har brug for indblik i undervisningen og skal have inspiration til, hvordan de kan arbejde med matematikken derhjemme, siger Julie Larsen i sit pædagogiske diplomprojekt

Offentliggjort Sidst opdateret

Gennem de seneste 10–15 år har talforståelse og regnestrategier fyldt mere og mere både i forskning om matematik og i skolen. Forskning viser, at ”en god grundlæggende talfornemmelse og talforståelse og veltilegnede regnestrategier med de små tal er afgørende for, hvordan eleverne klarer sig med matematikken - også langt senere i skoleforløbet”, skriver Julie Hardbo Larsen i sit diplomprojekt fra Professionshøjskolen Absalon. 

Hun oplever, at rigtig mange forældre ikke er opmærksomme på udviklingen, derfor undersøger hun, hvordan skolen kan ruste forældre i indskolingen til at støtte deres børn i matematik.

Forældre skal viden og inspiration

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Forandringer i matematikundervisningen betyder, at en del forældre er i tvivl om, hvordan de bedst bakker op om deres børns matematiklæring, og måske oplever usikkerhed og utryghed i den forbindelse. For at give forældre bedst mulige forudsætninger for at støtte børnene, skal skolen tydeligt formidle til forældrene, hvad de kan bidrage med og komme med konkrete ideer til, hvordan de kan støtte barnet, skriver Julie Larsen. 

Det er derfor vigtigt, at forældrene får forklaret, hvad eleverne skal lære (viden), og hvad de som forældre kan gøre for at understøtte barnet (inspiration).

I projektet præsenterer Julie Larsen, hvordan hun, gennem interview med forældre, undervisning i 1. og 2. klasse, familiematematikarrangementer og oprettelse af en hjemmeside til forældre, har arbejdet med at gøre forældrene til en aktiv resurse i matematik.

Fire uger i streg var hun med i matematikundervisningen i to 1.-klasser og to 2.-klasser, hvor der var fokus på talforståelse, talfornemmelse og regnestrategier. Som afslutning på forløbet, blev der afholdt to familiematematikarrangementer, ét for 1. klasse og ét for 2. klasse.

Familiematematik i. 1. og 2. klasse

”Til arrangementerne var forældrene inviteret til en halv times oplæg om, hvordan de kan støtte deres børn i udviklingen af talfornemmelse, talforståelse og regnestrategier”.

Efter oplægget kom børnene fra sfo, og den næste time kunne børn og forældre gå frit rundt og prøve 16 forskellige aktiviteter med udgangspunkt i talfornemmelse, talforståelse og regnestrategier. 

Julie Larsen observerede, hvordan ”nogle børn og forældre sad fordybet længe ved de samme aktiviteter, mens andre snusede kort til mange aktiviteter. Nogle forældre og børn arbejdede sammen i mindre grupper. Ofte forklarede børnene aktiviteterne for forældrene - ellers læste forældrene aktivitetsbeskrivelserne”.

En pige og hendes mor spillede ”Sub Snup”, som handler om talfornemmelse:

Elev: ”Man har en bunke kort hver, og så har man en klods. Så vender vi et kort begge to. Så skal man stjæle klodsen, der står ved den person, der har flest på sit kort. Så man skal være hurtig, og man må ikke tælle”.

De vender et kort hver. Pigens kort har en terning med en 6’er. Morens kort har en 10’er-ramme med syv prikker i. Pigen snupper morens brik.

Elev: ”Jeg ved, at det er en 6’er, og du har en række med 5 og en række med 2, så du har flere”.

Mor: ”Det er faktisk forbløffende nemt at se forskel, selvom det er ret store tal - også med den anden slags kort. Men hun er megahurtig. Jeg får tæv”.

I spillet er det tydeligt, at det er eleven, der er eksperten, skriver Julie Larsen. Moren spørger ind til regler undervejs, og pigen forklarer. Hun griner over, at hendes mor ikke forstår det - og i øvrigt er langsommere. Moren fortæller, at hun ikke har arbejdet med talfornemmelse på denne måde før, og at det er en overraskende oplevelse, ”hvordan vi evner at sammenligne forholdsvis store mængder”.

Familiematematik giver rum til at øve sig

Matematikarrangementerne for familierne viste, hvordan oplægget for forældrene gav dem bevidsthed, som de tog med sig ud i aktiviteterne med deres børn. Mange forældre ”modellerede for deres børn, hvordan de brugte regnestrategier”, og de spurgte ind til deres børns overvejelser og regnestrategier.” 

Andre forældre bad lærerne og Julie Larsen om hjælp til, hvordan de kunne tale med deres barn om talfornemmelse, talforståelse og regnestrategier, og ”fordi vi stod med de konkrete aktiviteter foran os, blev det nemt at modellere for forældrene, hvordan en samtale kan foregå, men også hvordan fx konkrete materialer eller visualisering af regneprocessen kan hjælpe børnenes forståelse på vej”.

Aktiviteterne til familiematematik kan derfor være et rum for forældrene til at øve sig i at støtte deres barns udvikling af talfornemmelse, talforståelse og regnestrategier, samtidig med, at de kunne få sparring og fik konkrete idéer til, hvordan man kan arbejde med de tre begreber, konkluderer Julie Larsen.

Hun har som en del af projektet oprettet hjemmesiden mat.gskole.dk, hvor der findes invitation til familiematematikarrangement, oplæg og aktivitetsbeskrivelser samt forslag til matematikaktiviteter i undervisningen.

Om det bliver Julie Larsen, der modtager en pris, bliver afsløret fredag den 15. november, hvor Lærerprofession.dk afholder prisfest i København.