”Her er nogle kondomer. Husk ikke at blive gravid”.
Det er alt, hvad Rikke Schaumann Haugaard husker fra den seksualundervisning,
hun selv fik i skolen. For selvom seksualundervisning har været obligatorisk
siden 1970, er lærerne stadig ikke klædt ordentligt på til at skulle undervise
i emnet.
Så hvad gør vi for, at vi som lærere bliver bedre til opgaven, spørger
Rikke Haugaard i sit bachelorprojekt fra læreruddannelsen i Roskilde på Professionshøjskolen
Absalon.
I dag hedder det obligatoriske emne ikke seksualundervisning, men Sundhed-,
Seksualundervisning og Familiekundskab (SSF), og eleverne skal ”opnå forståelse
for den betydning, som livsstil og levevilkår har for sundhed og trivsel, samt
samspillet mellem sundhed, seksualitet og familieliv”.
Generelt har skolerne større fokus på området ”Sundhed og Trivsel” end på ”Køn,
Krop og Seksualitet”. Derfor har Rikke Haugaard taget udgangspunkt i det
sidste.
SSF’s indhold er komplekst, men det bliver endnu sværere for lærerne, når man
på læreruddannelsen ikke har modtaget obligatorisk undervisning i SSF eller
lært, hvordan man integrerer SSF i de fagene, skriver hun og spørger i sin
problemformulering:
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
”Hvordan kan jeg som lærer tilrettelægge undervisning i kompetenceområdet Køn,
Krop og Seksualitet i SFF?”
Alles ansvar – dermed ingens ansvar
I et historisk perspektiv har den pædagogiske tilgang i seksualundervisning
været omskiftelig, men både i Danmark og internationalt er der i praksis blevet
lagt mest vægt på biologi, hygiejne og sundhed, som mange lærere har ansat som
de mest neutrale og ukontroversielle indfaldsvinkler, skriver Rikke Haugaard.
”Eftersom SSF er alles ansvar, ender det mange steder med at blive ingens
ansvar, fordi der ikke er en systematisk og klar organisering inden for området
eller i kommunen”, mener hun.
Rikke Haugaard henviser til evalueringsrapporten af SSF fra 2019, der førte til,
at CFU Danmark fik til opgave at styrke SSF gennem en national indsats, som
skal hjælpe skoler med kompetenceudviklingsforløb, udvikling af netværk og et
overblik over læremidler via hjemmesiden ssfkompas.dk
I projektet tager hun udgangspunkt i teori om normkritik, køn,
heteronormativitet og semantiske læremidler og refererer til blandt andet Janne
Jørgensen, Karen Liebing Madsen og Jacob Graack-Larsen og deres ”Normkritik i
pædagogisk praksis”.
Derudover refererer hun til kønsteoretiker Judit Butler, der beskriver køn og
seksualitet som performative fænomener – noget man gør, fremfor noget
man er.
Fokus på dialog
Empirien henter hun fra undervisningsforløb i tre 8. klasser. I begyndelsen
brugte hun Sex & Samfunds pædagogiske råd og materiale om at få skabt et
trygt rum med eleverne, men det var svært at få italesat, hvad et trygt rum var
for dem, og den dialog, hun søgte i undervisningen, opstod ikke.
I anden fase tog Rikke Haugaard udgangspunkt i emnet kønsidentitet, og hun brugte
både power point, podcast og filmen ”Sex med P3 – Transkrop”. For at skabe mere
dialog stillede hun åbne spørgsmål som: ”Prøv lige at tænk – om et par år, hvis I vågner op, og I er tiltrukket af en
person med det samme køn som jer selv, og I kom hjem til jeres forældre og
fortalte, at I er homoseksuelle. Hvordan tror I så, de ville reagere?”
I den ene klasse skulle eleverne svare på undersøgelsesspørgsmål i grupper. I
den anden brugte hun en mere aktiv tilgang med ”Quiz og byt”, hvor eleverne
skulle sætte ord på begreberne, mens de bevægede sig rundt i klassen, så alle
elever fik sagt noget, og de fik hjælp til at skabe deres eget sprog.
SSF er en jungle
Rikke Haugaard konkluderer, at der ikke findes én rigtig måde at undervise i
køn, krop og seksualitet på.
”Det er en jungle at finde det bedste undervisningsmateriale og samtidig en
nødvendighed at redidaktisere til den pågældende klasse og deres behov. Det
viser, at SSF er et enormt og meget komplekst emne, som gør det svært at
undervise i”, skriver hun.
Ydermere har hun fundet ud af, at en undervisning, hvor eleverne selv er aktivt
deltagende, kan give dem et sprog om kønsidentitet og seksualitet.
Hun konkluderer også, at ”hvis man bruger semantiske læremidler, er det
vigtigt, at de viser genkendelighed og samtidig udfordrer elevernes viden, for
at alle kan få noget ud af undervisningen”, og at nogle undervisningsmaterialer
kan virke godt i en klasse, men mindre godt i en anden klasse.
Hun mener, det er væsentligt at undervise elever i kønsidentitet og seksualitet
under kompetenceområdet Køn, Krop og Seksualitet, da det er en del af de unges
identitet, og noget flere og flere unge spekulerer over.
”Undervisningsforløbet skaber grobund for elevernes dannelse i at kunne
forholde sig kritisk tænkende i forhold til kønsidentitet og seksuel
orientering, og samtidig hvordan de kan møde andre mennesker med respekt uanset
kønsidentitet eller seksuelle orientering”, skriver Rikke Schaumann Haugaard.
Skal vi undgå utilstrækkelig SSF-undervisning, kræver det bedre og eventuelt
obligatorisk uddannelse i SSF, vurderer hun.