“For mig er det vigtigt, at sprogundervisningen giver så meget mening, at det opleves som et sprog og ikke bare et skolefag, man har et par gange om ugen”, siger Rikke Hjort Hvillum, der underviser i fransk på Skovvangskolen.Foto: Tobias Nicolai
Tysk og fransk beriger hinanden
Skovvangskolen i Aarhus har et helt særligt fokus på fremmedsprog. Ambitionen er, at sprogene skal ud af klasselokalet og bruges i virkeligheden. Det sørger lærerne for, når de internt samarbejder på tværs af sprogene, og når verden udenfor inviteres ind i elevernes liv.
Rikke Hjort Hvillum har fransk med 7. årgang. På smartboardet har hun filmplakaten fra “La
Jamais Contente”. Eleverne skal prøve at gætte, hvem de forskellige personer på
plakaten er, inden klassen skal se den første bid af filmen.
Annonce:
En pige tror, at de to voksne i højre hjørne
er hovedpersonens forældre, og Rikke Hjort Hvillums mimik giver udtryk for, at
hun nok ikke har ramt helt forkert.
“Hvordan siger man ‘forældre’ på fransk?
Kan I huske det? Prøv at tænke på, hvad ‘forældre’ hedder på engelsk”, siger
hun.
Rikke Hjort Hvillum har arbejdet på
Skovvangskolen i Aarhus i et års tid. På vej op ad trapperne til fransktimen
undskylder hun for skolens lidt slidte fremtræden og forsikrer om, at man er i
gang med at få finansieret en renovering.
Men på trods af skolens tilstand
synes hun selv, at hun har fået lidt af et drømmejob.
Annonce:
“Tidligere arbejdede jeg på en af skolerne i
bymidten i Aarhus. Men da jeg hørte om Skovvangskolen og dens sprogprofil,
begyndte jeg at lure på, hvornår de slog en stilling op som fransklærer”, siger
hun.
EN SPROGSTRATEGI
Skovvangskolen har siden 2020 haft en sprogstrategi, der
blandt andet definerer skolens sprogsyn som kommunikativt. Skolen har ”fokus
på, hvordan eleverne kan lære sproget ved at bruge sproget. De skal lære
sprogets regler, så de evner at kommunikere ind i bestemte situationer”. Det er
i første omgang ikke vigtigt, at eleverne kommunikerer korrekt, "blot de
kommunikerer på trods af manglende sikre sprogfærdigheder”, står der også i
sprogstrategien.
Sprogstrategien beskriver også forskellige mål, udfordringer
og indsatser i sprogfagene. For eksempel har fransklærerne på Skovvangskolen
beskrevet udfordringen ved, at eleverne ikke hører fransk i fritiden.
Skovvangskolen tilbyder
undervisning i engelsk, fransk, tysk og spansk. I tysk, fransk og engelsk har
skolen særlige talenthold.
Sprogstrategien bruges også til
at planlægge udveksling og forløb på tværs af fagene. I år har skolen blandt
andet planlagt at give eleverne en forsmag på tysk og fransk i 3. og 4. klasse,
de ældste klasser skal til en Frankofoni- og Tyskdag på Risskov Gymnasium, og
5. årgang skal lave et stort sprogtræ, der skal pynte på skolen.
Skovvangskolen har nemlig et helt særligt
fokus på fremmedsprogene. Siden 2020 har skolen haft en sprogstrategi og en
vision om at være en skole, der viser, hvordan “folkeskolen kan løfte
fremmedsprogsundervisningen til et højt niveau”.
Det gør skolen blandt andet ved at lade
eleverne møde personer fra alverdens lande og kulturer i undervisningen.
Skovvangskolen samarbejder flere gange om året med internationale studerende
fra læreruddannelsen på Via University College i Aarhus. De lærerstuderende
kommer på besøg og arrangerer aktiviteter for eleverne.
Det her skoleår skal en
gruppe elever fra skolens 8. og 9. årgang også på udveksling. Eleverne skal enten
til Belgien, Spanien, Irland eller Tyskland.
Annonce:
“Den form for sprogundervisning, som eleverne
får ved at møde og tale med folk fra andre kulturer, tiltaler mig rigtig
meget”, siger Rikke Hjort Hvillum.
Fra ensom ulv til stort fagteam
FØLG RIKKE OG BJARNE PÅ FOLKESKOLEN.DK
Har du lyst til at vide mere om Rikke Hjort Hvillum og
Bjarne Czeloth, kan du følge dem på folkeskolen.dk’s faglige netværk for tysk
og fransk. De er nemlig nye faglige rådgivere og vil hver måned blogge om deres
fag på netværket.
På de faglige netværk deler vi viden og erfaringer. Vi
skriver også om den seneste nye forskning og anmelder læremidler, så du kan
holde dig opdateret inden for dit fag.
Hvis eleverne på
Skovvangskolen skal have nye og gode oplevelser med sprog, skal
sprogfagslærerne have “et lærerfagligt miljø, hvor der er plads til didaktisk
sparring, faglig udvikling og kreative undervisningsformer”, står der i skolens
sprogstrategi.
Derfor har
lærerne i engelsk, tysk, fransk og spansk fire fagmøder sammen i løbet af året.
Her arbejder de med at omsætte sprogstrategien til praksis og arbejder med
forskellige temaer, der vedrører sprogene på tværs. På fagmøderne inspirerer de
også hinanden.
Annonce:
Senere på året skal hele udskolingen blandt andet holde en stor
Oscar-fest, hvor eleverne selv skal producere film på tysk, engelsk, fransk
eller spansk.
“Jeg har på nogle skoler følt mig lidt som en ensom ulv som fransklærer. Derfor søgte jeg efter et fagligt fællesskab. Ikke kun i mit eget sprog, men også med andre sproglærere”, fortæller Rikke Hjort Hvillum.
Hun fremhæver også, at fagteamet er et godt rum til at dele viden med kollegerne. Blandt andet har en engelsk- og en tysklærer lært at arbejde med funktionel grammatik. Det skal de på et kommende fagmøde præsentere resten af gruppen for.
“På den måde behøver vi ikke at få konsulenter udefra. Vi kan i stedet lære af hinanden”, siger hun.
Annonce:
“Men det er også vigtigt at tilføje, at det, vi snakker om på fagudvalgsmøderne, ikke behøver at være noget, alle skal få til at ske næste mandag. Man skal ikke føle sig presset. Vi bruger hinanden som inspiration”.
Bjarne Czeloth er tysklærer og har arbejdet på
Skovvangskolen i 14 år. For ham handler sprogundervisning om, at eleverne skal
turde kaste sig ud i at tale sproget – også selv om de ikke er helt sikre i det
endnu.
Sprogfagene bliver gjort vigtige
“Der, hvor
jeg synes, det er fedt at undervise, er,
når eleverne tør komme med bud på, hvad et ord betyder, eller hvordan en
sætning skal formuleres”, siger han.
Derfor er
Bjarne Czeloth glad for, at Skovvangskolen gør det synligt for både ham og
eleverne, at sprogfagene er vigtige. Han nævner blandt andet den europæiske
sprogdag, som skolen hvert år sørger for at fejre med besøg udefra og
aktiviteter.
“Der er
rigtig mange tilbud og fondsmidler til naturfagene. Og som idrætslærer ved jeg
også, hvor stor en betydning Skolernes Motionsdag har for faget. Her har
sprogfagene måske tidligere været lidt glemt og gemt væk. Derfor er det godt,
at vi viser eleverne, at sprogfagene er lige så vigtige som de andre fag”.
En anden fordel ved Skovvangskolens
sprogprofil er, at den er med til at give retning i undervisningen, mener
Bjarne Czeloth.
“Strategien
gør min egen undervisning synlig. Jeg kan se, om jeg lever op til det, som vi
fælles har skrevet, at vi gerne vil”, siger han.
Han
understreger også, at det er vigtigt at have en ledelse, der bakker op om den
ekstra indsats, det kræver at prioritere sprogfagene på den måde, som man gør
på Skovvangskolen.
“Ledelsen skal have fingeren på pulsen og
forstå, hvad det er, vi arbejder med. Og den skal have lyst til at give
resurser. Man kan ikke bare sige, at man prioriterer det. Der skal være
handling bag ordene”.